چکیده:
محور اصلی این پژوهش، ارزش ها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانه ای
به انجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آمل یبه مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیب های عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزش های اخلاقی ای باید تاکید کرد؟ دوم، راه برون رفت از تعارض های اخلاقی در عرصهٴ تبلیغ دینی امانتداری » ،« تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم » چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون تاکید شده است. در پاسخ به محور « پرهیز از خود محوری در دعوت » و « مطابقت عمل با گفتار » ،« در ابلاغ پیام دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخه های بومی اخلاق کاشرردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پاره ای تعارض های موجود در عرصهٴ تبلیغ معرفی شود. آن گاه با توجه به دیدگاه های آیت الله جوادی آملی راه حل هایی برای این معضلات به دست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی درآوردگاهی به وسعت جهان»،«عقل یا احساسات»و«ترویج عقلانیت یا روح تعبد»محل توجه بوده است.
The main subject of this study is the moral values and principles in religious propagation. Carried out through library research، this study aims at answering the research questions from the works of Ayatollah Javadi Amoli. The main research questions are investigated under two rubrics: first، with regard to the objective and contemporary concerns in religious propagation، which moral values must be emphasized? Second، what are the ways for overcoming the moral contradictions in religious propagation? Considering the first subject، principles like “trying to transmit the message of religion، not guiding people ”،”honesty in communication of the message”،” the compatibility of words and deeds” and، “avoiding self-centrism in invitation“ have been underlined. In response to the second subject، ethics of propagation has been studied as an indigenous branch of applied ethics. Efforts have been made to present some of the conflicts in the area of propagation، and to devise solutions for such contradictions on the basis of the viewpoints of ayatollah Javadi Amoli. Under this rubric، issues like “religious propagation on a global scale”، “rationality or sentiments”،” spreading rationalism or the spirit of devotion” have been taken into consideration.