چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه پایگاههای هویت و مسند مهارگذاری با جنس، پایه و رشته تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه است. روش پژوهش علی- مقایسه ای است. 179 آزمودنی پسر و 167 آزمودنی دختر به «مقیاس مسند مهارگذاری راتر» (به نقل از دشتی، ١٩٩۶ ) و «آزمون عینی هویت من» آدامز و بنیون (به نقل از رحیمی نژاد، 1989 ) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی شفه، آزمون t و مجذور کای استفاده شد.. یافته ها نشان داد که از نظر دستیابی پایگاه های هویت تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر معنادار نیست. به علاوه، میزان اکتساب پایگاه هویت موفق در دانش آموزان سال سوم در مقایسه با پایه های اول و دوم بیشتر است. مسند مهارگذاری با جنس و رشته تحصیلی رابطه دارد، به این صورت که دانش آموزان دختر و دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر دارای مسند مهارگذاری بیرونی و دانش آموزان پسر و دانش آموزان رشته ریاضی بیشتر دارای مسند مهارگذاری درونی بودند. در ضمن مشخص شد که پایگاه های هویت و مسند مهارگذاری نیز با یکدیگر رابطه دارند، یعنی آزمودنی های دارای هویت موفق، واجد مسند مهارگذاری درونی بودند. نتیجه گیری: اکتساب هویت یک فرایند تحولی است. بدین معنی که با افزایش سن و تجاب فردی، میزان دستیابی به پایگاه هویت موفق افزایش می یابد. در عوض مسند مهارگذاری افراد بیشتر متاثر از شرایط و تجارب بیرونی (مانند تحصیل در یک رشته خاص) است.
خلاصه ماشینی:
Padilla-Walkera, McNamara, Carrolla, Madsenc & Nelsona 4.
Smits, Soenens, Luyckx, Duriez, Berzonesky & Goossens 2.
Cramer 68 فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٣/ شماره ٢ (١٠)/ تابستان ١٣٨٨ انتزاعي ، تحول سطوح تکامل يافته قضاوت اخلاقي و منبع کنترل دروني ارتباط مستقيم و مثبت 1 دارد و تفاوت بين پايگاه هاي هويت از نظر سلامت رواني معنادار است (بيرس و گوسينس ، ٢٠٠٨؛ واکفيلد٢، ٢٠٠٧) در باره رابطه جنس و اکتساب پايگاه هاي هويت ، پژوهش هاي متعددي صورت گرفته که در برخي از آن ها به تأثير جنس در احراز پايگاه هويت اشاره شده است (لوئيس ، ٢٠٠٣) و در برخي ديگر نيز بين آن دو رابطه اي گزارش نشده است (احمديان ، ١٣٨٤؛ حاجي ، ١٣٨٤؛ شکرايي و اسکندري ، ١٣٨٣؛ قرباني ، محمدي آريا و کوچکي عاشور، ١٣٨٥).
نتايج تحليل واريانس براي پايگاه هاي هويت و پايه تحصيلي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 72 فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٣/ شماره ٢ (١٠)/ تابستان ١٣٨٨ جدول ٢.
نتايج آزمون شفه براي تعيين تفاوت ميانگين هاي نمرات پايگاه هاي هويت و رشته تحصيلي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ٥ نشان مي دهد که دانش آموزان سال اول عمومي که هنوز موفق به انتخاب رشته تحصيلي نشده اند در اکتساب پايگاه هاي هويت موفق ، زودرس و سردرگم با دانش آموزاني که رشته تحصيلي خود را تعيين کرده اند، تفاوت معنادار دارند.
نتايج آزمون مجذور کا براي بررسي رابطه پايگاه هاي هويت و مسند مهارگذاري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ١٠ نشان مي دهد دانش آموزان داراي هويت موفق بيشتر مسند مهارگذاري دروني دارند.