چکیده:
Aim: The objective of this study was to obtain a ﻫﺪف: اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎسfactor structure for the Approaches to Learning Scale :روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻳﺮاﻧﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روش(ATL) among Iranian students. Method: A روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺎﻳﺔcorrelation method was employed with a sample of ﺳﻮم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﻲ روزاﻧﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان و ﺷﺮﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن11th grade students in public schools. Participantswere 1371 junior year high school students in Tehran ﻣﺘﺸﻜﻞ از 1731 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪایwho were selected through random cluster sampling. ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﻘﻴﺎس 23 ﺳﺆاﻟﻲ روﻳﻜﺮدﻫﺎیThey answered to the 32-item ATL scale. Data was ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. داده ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ وanalyzed through exploratory and confirmatoryfactor analysis. Results: Exploratory factor analysis ﺗﺄﻳﻴﺪی ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﻳﻚ ﻣﺪلshowed a four factor measurement model which was اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﭼﻬﺎرﻋﺎﻣﻠﻲ را ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪیconfirmed by confirmatory factor analysis. These ﻧﻴﺰ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺷﺪ. اﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از اﻫﺪاف ﻳﺎدﮔﻴﺮی، اﻫﺪافfactors were Learning goals, performance goals,future goals and perceived ability. Conclusion: ﻋﻤﻠﻜﺮدی، اﻫﺪاف آﻳﻨﺪه و ادراک از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﻗﺮارclustering intrinsic valuing and learning goals items ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮔﻮﻳﻪﻫﺎی ارزش دروﻧﻲ و اﻫﺪاف ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞin one factor and extrinsic valuing and future goals in )ﻳﺎدﮔﻴﺮی( و ارزش ﺑﻴﺮوﻧﻲ و اﻫﺪاف اﺑﺰاری ﻧﻴﺰ در ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞanother factor (future) shows emergence of a newfour factor model and stress the necessity of )آﻳﻨﺪه( و در ﻛﻨﺎر اﻫﺪاف ﻋﻤﻠﻜﺮدی و ادراک از ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ، از ﻇﻬﻮرresearchers' attention to the possible culture- ﻳﻚ اﻟﮕﻮی 4 ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ دﻫﺪ و ﺑﺮ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪdependence quality of achievement goals and also ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮدن اﻫﺪاف ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و اﺑﺰارvalidating the appropriate cultural instruments that ﺳﻨﺠﺶ آن و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ رواﺳﺎزی اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻛﻪ درare made in other communities for achievement goalsmeasurement. .ﺟﻮاﻣﻊ دﻳﮕﺮ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ اﻫﺪاف ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪهاﻧﺪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪapproaches to learning, factor structure
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی Journal of Applied Psychology Vol. 4, No. 3(15), Fall 2010, 24-40 24 -40 ،1389 ﺳﺎل4، ﺷﻤﺎره 3)51(، ﭘﺎﺋﻴﺰ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی در داﻧﺶآﻣﻮزان اﻳﺮاﻧﻲ Factor structure of approaches to learning scale in Iranian students M.
Hejazi: Associate professor, University of Tehran scale, students ﻣﻘﻴﺎس 1389/10/6 :درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 01/11/8831؛ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ: 21/9/9831؛ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴـــﺮی در داﻧﺶآﻣﻮزان اﻳﺮاﻧﻲ ﻣﻘﺪﻣﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ اﻧﺪازهﮔﻴﺮی در ﻗﻠﺐ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در ادﺑﻴﺎت اﻫﺪاف ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻗﺮار دارد و ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺆالﻫﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ روشﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده و اﻋﺘﺒﺎر اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی اﺳﺖ.
Fittness 62 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل4/ ﺷﻤﺎره 3 )51(/ ﭘﺎﺋﻴﺰ 9831 ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴـــﺮی در داﻧﺶآﻣﻮزان اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻜﺘﺔ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ دﻳﮕﺮ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ اﺑﺰار در ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﻴﺎس روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی دارای ﺧﺮدهﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﺑﺮای اﻧﺪازهﮔﻴﺮی اﻫﺪاف اﺑﺰاری ﻳﺎ اﻫﺪاف ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ آﻳﻨﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﻛﻪ اﺑﺰاری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﻬﺖﮔﻴﺮی ﻫﺪﻓﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
Chen, Huang, Chiang, Jen & Warden 72 ﻣﺮﻳﻢ ﺻﺪاﻗﺖ، ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﻋﺎﺑﺪﻳﻦ، ﺣﻤﻴﺪرﺿﺎ ﺣﺴﻦآﺑﺎدی و اﻟﻬﻪ ﺣﺠﺎزی روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻮده و در ﺟﺎﻣﻌﺔ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺳﺎل ﺳﻮم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﻲ روزاﻧﺔ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﻴﺪ.
Simons, Dewitt & Lens 53 ﻣﺮﻳﻢ ﺻﺪاﻗﺖ، ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﻋﺎﺑﺪﻳﻦ، ﺣﻤﻴﺪرﺿﺎ ﺣﺴﻦآﺑﺎدی و اﻟﻬﻪ ﺣﺠﺎزی روﺷﻦ و ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ در اﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ در ﻛﻨﺎر ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲﻫﺎی ﻧﺎﭼﻴﺰ اﻳﻦ ﺧﺮدهﻣﻘﻴﺎس ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺧﺮده- ﻣﻘﻴﺎسﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺑﺮ رواﻳﻲ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ ﺳﺎزهﻫﺎ ﺻﺤﻪ ﻣﻲﮔﺬارد."