چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه بین مکانیزم های دفاعی، تجربه و ابراز خشم در یک نمونه دانشجویی بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل سال 89-1388 دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 4200 نفر بود که از میان آن ها 213 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه مکانیزم های دفاعی باند و همکاران (1983) و نسخه شماره 2 پرسشنامه بروز خشم زمینه ای- خصلتی اسپیلبرگر (1986) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد مکانیرم دفاعی رشد یافته با تجربه و مهار خشم رابطه مثبت و با ابراز خشم و برخی زیرمقیاس های آن از جمله بروز کلامی و جسمانی خشم، خلق و خو و واکنش خشمگینانه رابطه منفی دارد و مکانیزم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده با تجربه و مهار خشم رابطه منفی و با ابراز خشم و زیرمجموعه های آن رابطه مثبت دارد.
نتیجه گیری: افرادی که از مکانیزم های دفاعی رشدیافته استفاده می کنند می توانند احساس های خود از جمله خشم را تجربه کنند و به همین خاطر، خشم خود را بهتر می توانند مهار می کنند. اما افرادی که از مکانیزم های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده استفاده می کنند از تجربه احساس های خویش اجتناب می کنند که به معنای از بین رفتن آن احساس نیست بلکه این احساس نادیده گرفته شده، به شکل رفتارهایی برون ریزی می شود که گاهی خارج از کنترل آن ها است. بنابراین باید افراد را برای استفاده از مکانیزم های دفاعی رشدیافته آموزش داد.
خلاصه ماشینی:
روش : روش پژوهش همبستگي و جامعۀ آماري کليۀ دانشجويان دختر مشغول به تحصيل سال ٨٩-١٣٨٨ دورة کارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي به تعداد ٤٢٠٠ نفر بود که از ميان آن ها ٢١٣ نفر به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه مکانيزم هاي دفاعي باند و همکاران (١٩٨٣) و نسخه شماره ٢ پرسشنامۀ بروز خشم زمينه اي - خصلتي اسپيلبرگر (١٩٨٦) را تکميل کردند.
اما افرادي که از مکانيزم هاي دفاعي رشد نايافته و روان آزرده استفاده مي کنند از تجربه احساس هاي خويش اجتناب ميکنند که به معناي از بين رفتن آن احساس نيست بلکه اين احساس ناديده گرفته شده ، به شکل رفتارهايي برون ريزي ميشود که گاهي خارج از کنترل آن ها است .
Offer, Lavie, Gothelf & Apter 2.
Zoccali, Muscatello, Bruno, Barilla, Campolo & Santoro 4.
Barrio, Aluja, Speilberger 2.
Cedro, Pandolfo, Meduri 100 فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٥/ شماره ٢ (١٨)/ تابستان ١٣٩٠ پلاچيک ١٩٩٥، در نظريه روان تکاملي خود پيشنهاد کرد، دفاع ها مبدل هاي هيجان ها هستند و به خصوص اين نظريه پرداز، اضطراب را با فرونشاني، خشم را با جابه جايي و افسردگي / غمگيني را با جبران مرتبط ميدانست (زوکالي و همکاران ، ٢٠٠٧).
براي بررسي اين که کدام مکانيزم هاي دفاعي سطح تجربه و ابراز خشم را در بين دانشـجويان پيش بيني ميکند از تحليل رگرسيون گام به گام استفاده و در جدول هاي شماره ٤ و ٥ ارائه شد.
در اين تحليل مکانيزم هاي دفاعي رشديافته ، رشدنايافته و روان آزرده به طورهمزمـان بـه عنـوان متغيرهاي پيش بين و تجربه و ابراز خشـم بـه عنـوان متغيرهـاي مـلاک وارد معادلـه رگرسـيون گرديدند.