چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن و داﻧﺶآﻣﻮزان وﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ آنﻫﺎ در ﮐﻼس ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ وﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻼسﻫﺎی ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم ﺗﺎ ﭘﻨﺠﻢ ﻣﺪارس اﺑﺘﺪاﯾﯽ دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺷﺎﻣﻞ 0421ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻮد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای 25 ﻣﺪرﺳﻪ و از ﻫﺮ ﻣﺪرﺳﻪﯾﮏ ﮐﻼس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺎﻫﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻮرد ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. 902ﻣﻌﻠﻢ و 5211 داﻧﺶآﻣﻮز ﻧﯿﺰ از ﮐﻼسﻫﺎی اﻧﺘﺨﺎبﺷﺪه ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﮐﺎﺳﯿﻮﭘﻮ، ﭘﺘﯽ و ﮐﺎﺋﻮ )4891( و ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻮﮐﯿﺲ، ﻣﮑﻔﺮﺳﻮن، ﺗﭙﻼک، وﺳﺖ و اﺳﺘﺎﻧﻮﯾﭻ،)2002( ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻣﻘﺪار ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦﻫﺎی ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه در ﺗﻤﺎم ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎیﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ، ﺑﻪ ﺟﺰ اﻟﮕﻮدﻫﯽ ﺗﻔﮑﺮ، ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری از ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ اﺳﺖ. ﻧﯿﺎز ﺑﻪﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮد. ﺑﯿﻦﻫﯿﭻﯾﮏ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ ﺑﺎ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن و داﻧﺶآﻣﻮزان راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻪدﺳﺖﻧﯿﺎﻣﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاران و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻻزم اﺳﺖﺑﺮای ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﮐﺮدن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ و ﭘﺮورش ﺗﻔﮑﺮ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﻧﻈﺎمﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ ﺗﺪاﺑﯿﺮی اﺗﺨﺎذ ﮐﻨﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻧﺘﺎﯾﺞ tﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪای ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﻔﺎوت از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ درﺟﻪآزادی ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ t 830/0- 15 42/0- اﻟﮕﻮدﻫﯽ ﺗﻔﮑﺮ **05/3- 45/0- 15 اﺧﺘﺼﺎص زﻣﺎن ﺑﺮای ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن **98/3- 76/0- 15 ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﻓﺮﺻﺖﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﻔﮑﺮ **97/01- 85/1- 15 ﺑﻪوﺟﻮدآوردن ﻓﻀﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﻧﺪﯾﺸﯿﺪن **10/8- 92/1- 15 اﺳﺘﻔﺎده از روالﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ **24/4- 17/0- 15 ارزش دادن ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ **38/5 12/1- 15 ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ اﯾﺪهﻫﺎی ﻣﻬﻢ **56/4- 18/0- 15 ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﻪ ﺗﮑﻠﯿﻒ **27/8- 42/1- 15 ﻣﺠﻤﻮع ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ ﮐﻼس * ** 50/0<P 10/0<P ﺟﺪول 2 ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﻣﻘﺪار ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه در ﺗﻤﺎم ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ از ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻘﯿﺎس اﺳﺖ و ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﺆﻟﻔﻪ اﻟﮕﻮدﻫﯽ ﺗﻔﮑﺮ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺎ ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻧﺪارد و ﻣﻘﺪار ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ اﺳﺖ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ در اﯾﺮان و ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ در 58 ﻣﺮﯾﻢ ﺻﺪاﻗﺖ، ﺳﻮده رﺣﻤﺎﻧﯽ و راﺣﻠﻪ ﻣﺤﻤﺪی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ اﻫﺪاف، ﻣﺤﺘﻮا و روش ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی ﺑﺮای ﺗﻔﮑﺮ اﻣﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ از ﺳﻄﺢ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد و ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮای روﺷﻦﮐﺮدن ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺗﻔﮑﺮ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﯽ )ﯾﺰدانﭘﻨﺎه ﻧﻮذری، 6831؛ ﺻﺪاﻗﺖ و ﺳﺠﺎدﯾﻪ، 0931( و ﮐﺘﺎبﻫﺎی درﺳﯽ )ﻇﻬﺮهوﻧﺪ، 0931( ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ در اﻫﺪاف، ﻣﺒﺎﻧﯽ، اﺻﻮل و ﻣﺤﺘﻮای آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ، ﺑﺪﯾﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﮐﻼس درس ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ از ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻی ﻣﻄﺎﻟﺐ آﻣﻮزﺷﯽ و ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن آن ﺑﺎ ﺳﺎﻋﺖﻫﺎی درﺳﯽ اﯾﻦ اﺟﺎزه را ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﻧﻤﯽدﻫﺪ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ را ﺑﺮای ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن داﻧﺶآﻣﻮزان اﺧﺘﺼﺎص دﻫﺪ ﯾﺎ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎی ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰی را ﺧﻠﻖ 68 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 2 )62(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻔﮑﺮ در ﮐﻼس و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻌﻠﻢ و ..."