خلاصه ماشینی:
"نکتهی مهم دیگر آن است که نویسنده در این اثر میکوشد تا به تصریح خود به عمق فلسفی نسبت میان دو متفکر بزرگ مغربزمین یعنی هیدگر و هگل راه پیدا کند و در این میان تبیینهای جامعهشناسانه و ایدئولوژیک را تبیینهایی باقیمانده در پوستهی تجدد و تفکر غربی و ناکام از دستیابی به هستهی آن میداند؛ اما اهمیت هگل و هیدگر در چیست که نویسنده به منظور فهم تجدد به گزینش این دو دست زده است؟ فلسفهی هگل بنابر رأی بسیاری از صاحبنظران از جمله یورگن هابرماس فلسفهی تجدد است؛ و هیدگر نیز تجدد را میاندیشد ولی به گونهای دیگر و با مقصد و نگرشی که با هگل تفاوت بنیادی دارد.
بر اساس همین مفهوم وجود-من-خدا-شناسانهی وجود همچون نامتناهی، دیگر جایی برای زمان باقی نمیماند و زمان صرفا نمودی از وجود تلقی میشود که در واقع به طبیعت تعلق دارد و به گفتهی خود هگل در تضاد با روح به عنوان مطلقا واقعی میباشد.
هگل در پی وجودشناسی مابعدالطبیعی، وجود موجودات را برحسب لوگوس، سخن، مفهوم، گزاره، شناخت نظری و استنتاج میفهمد و از این رو وجود را نامتناهی میبیند؛ اما هیدگر بر خلاف کل جریان تاریخ مابعدالطبیعه و از جمله هگل در مقام خاتم فلاسفه، وجود را بر حسب زمان تفسیر میکند.
هیدگر در وجود و زمان در پی این است که راه فهم مجدد وجود همچون متناهی را که برخلاف چارچوب اصلی مابعدالطبیعه است روشن کند؛ مابعدالطبیعهای که از آغاز تحت سیطرهی صورت مثالی یک عقل نامتناهی و همهجا حاضر و ازلی و ابدی است و همین تصور مابعدالطبیعی، وجودشناسی تلقی شده و نسبت به تناهی واقعی وجود نابینا مانده است."