چکیده:
Technical image or artistic illustration is one the methodsthe beauty of a literary work. The various and numerous storiesof the Quran، possess rhetorical inimitability. Sensory imagination and the phenomena of visualization play a great role in the beauty of the art of the Quranic stories. Thestories of the Quran do not define art and beauty and don’t abandon the man confused in the realm of the theoretical debates of aesthetic. But it shows the true beauty and call viewing the pure souls and beautiful eyes. This research is a descriptive – analytical work intends to examine artistic features in the story of Adam that is the first story. On the one hand، we should review the elements of story and artistic images used in it andon the other hand، therecitative miracleshould be reviewed.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی در نظر دارد ویژگیهای هنری داستان حضرت آدم را از طریق پرداختن به جلوه ها و تصویرهای هنری و عناصر ساختاری آن بررسی و تحلیل کند تا از این طریق روشن گردد که تخیل حسی و پدیده ی تجسم امور در داستان های قرآن از جمله داستان حضرت آدم، نقش زیادی در زیبایی هنری آن داستان ایفا می کند و هماهنگی زیبایی بیان با زیبایی تصویر در راستای اهداف سامیه قرآن، سرشار از زمینه های مختلف تأثیر است.
کلمه قصه از نظر لغوی به معنای پیگیری است که در المصباح المنیر چنین آمده است: " قَصَصتُ الخبرَ: تتبعته، و القصة: الشأنُ و الأمرُ، یقال ما قِصّتُک أی ما شأنُک، و الجمعُ قِصَصٌ مثل سِدرة و سِدَرً" (الفیومي المقري،2000 ،صص300-301) کتاب مقدس قرآن برای بیان اهداف خود از نوعی تعبیر هنری یعنی داستان بهره می گیرد و داستان پردازی در این کتاب مقدس نه تنها منافاتی با اهداف و رسالت دینی آن ندارد که در جهت همان اهداف برای عبرت مردم و سرمشقی برای زندگی آنان بیان می گردد.
تکرار این پرسش و پاسخ هدفمند است و شیطان را به منزله متهمی نشان می دهد که در برابر سؤال خداوند متحیر است و در هر بار نیز چارهای جز جواب دادن ندارد و سعی میکند با بهانه تراشی و دلایل غیر منطقی خود را از گناهی که مرتکبش شده است، تبرئه کند.