خلاصه ماشینی:
در واقع با توجه به سؤال کانت، مابعدالطبیعه به مثابة علم چگونه ممکن است، میتوان گفت که پرسش دیلتای این بود که علوم انسانی به عنوان علم چگونه ممکن است ؟ زیرا او میدید که در کنار علوم طبیعی و تجربی، علوم دیگری به نام علوم انسانی یا علوم فرهنگی در حال تکوین و رشد هستند و در این علوم که شامل تاریخ، اقتصاد، سیاست، حقوق، نظامهای فلسفی، مطالعات ادبی، شعر و موسیقی میشد، با روش رایج در علوم طبیعی، یعنی تبیین ـ که منظور نظر اصحاب تحصل (پوزیتیوسیتها) بود ـ نمیتوان مطالعه و پژوهش کرد.
برای درک رویدادهای طبیعی، نیازی به این نیست که دانشمند پژوهنده خود را در جای رویدادها قرار دهد؛ او فقط علل و عوامل وقوع یک حادثه را تعلیل و تبیین میکند، اما مثلا، برای درک و فهم تجربة زندگی سیاسی یک قوم در برههای از تاریخ، پژوهنده که در اینجا باید مفسر خوانده شود ـ میبایست خویش را در افق دید آن قوم قرار دهد و به گونهای اگرچه با فاصلة زمانی طولانی ـ در حیات آنان مشارکت کند.
»۸ هیدگر در وجود زمان، با سخنی مشابه سخن هگل، مقصود اصلی دیلتای را فهمیدن زندگی از دل و درون خود زندگی دانسته و نوشته است که کل کار تحقیقی او معطوف به یک هدف بود: «زندگی» را به فهم فلسفی درآوردن، و برای این فهم بر پایة «خود زندگی» شالودهای هرمنوتیکی را تضمین کردن.
۹ آنچه تاکنون گفته شد، مقدمهای بود به معرفی کتاب دانش هرمنوتیک و مطالعة تاریخ، ترجمة منوچهر صانعی دره بیدی، که چهارمین مجلد گزیده آثار دیلتای، بر حسب متن انگلیسی است.