چکیده:
در کتاب های مربوط به بدیع، وجود یا نبود
«جناس »بین هر دسته از واژه های (شهریار،
شهریار)، (خوار، خ ار)، (خطا، خت ا)، (نسیم،
نه سیم)، (بعید، به عید)، (عاجل، آجل)، (متعسرّ،
متاث رّ)، (قصّه، غصهّ)، (عمرو، امر) و... دقیقا و با
صراحت، مشخصّ نشده است. گاه در صورت وجود
«جناس »بین برخی از واژه های هر دسته، نوع آن
در پرده ای از ابهام و اختلاف نظر باقی مانده است.
نگارنده در این پژوهش با نگرشی تازه به آرایه های
جناس«لفظ، تام و مرکّب » به نقد و بررسی و
تحلیل آنها پرداخته و با ذکر شواهدی از نظم و
نثر سعدی، دلیل بسامد بالای این نوع آرایه های
بدیعی را در سخن و اندیشة سعدی بیان کرده
است.