چکیده:
مسئله پژوهش حاضر عبارت است از بررسی عملکرد فارغ التحصیلان رشته«مدیریت و
برنامه ریزی آموزشی»به عنوان مدیران دبیرستانها از حیث اهداف و انتظارات بنیادی
این رشته با عملکرد آن گروه از مدیران دبیرستانها که از رشتههای غیر از مدیریت
آموزشی فارغالتحصیل شدهاند. جامعه آماری از 337 نفر دبیر دبیرستانها، 113 نفر
مدیر فارغ التحصیل رشته مدیریت آموزشی و 118 نفر مدیر فارغالتحصیل رشتههای دیگر
از مجموع 665 دبیرستان عمومی در سطح استان آ.غ است که به روش نمونه گیری ساده و
خوشهای انتخاب شده و به انجام رسیده است.اطلاعات مورد نیاز پژوهش، از طریق
پرسشنامه«ارزشیابی عملکرد مدیریتی»که در سازمان آموزش و پرورش به همین منظور مورد
استفاده است جمعآوری شده است.یافتههای پژوهش، هم به صورت توصیفی و هم به صورت
تحلیلی بااستفاده از آزمونهای t، ؟؟؟ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.(1)این مقاله از طرح تحقیقی که به همین عنوان توسط شورای پژوهشی دانشگاه ارومیه
در سال 1377 تصویب و در سال 1378 به اتمام رسیده است استخراج گردیده است.نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد مدیران فارغالتحصیل رشته مدیریت
آموزشی در مقایسه با عملکرد مدیران رشتههای دیگر، در همه فعالیتهای مربوط به
وظایف مدیریتی، وظایف شغلی و رفتارهای اخلاقی، بسیار بالاتر و
یا«مطلوبتر»میباشد.همچنین آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که عملکرد بهتر مدیران
فارغالتحصیل مدیریت آموزشی، به جنس و یا تجربه آنان ارتباطی ندارد؛بلکه به طور
مستقیم ناشی از آموزشهای مدیریتی آنان میباشد که به همین منظور در دانشگاهها و
مراکز آموزش عالی کشور تربیت شدهاند.در پایان مقاله با توجه به یافتههای پژوهش
چند پیشنهاد ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مقدمهاز تصمیمگیری اولیه برای تربیت«مدیران آموزشی»متخصص برای واحدهای مختلف مؤسسات آموزشی، به ویژه مدارس کشور، تأسیس رشته«مدیریت و برنامه ریزی آموزشی»در تعدادی از دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه ارومیه و پذیرشهای سالانه و حتی فارغ التحصیلی دانشجویان این رشتهها چندین سال میگذرد، مع هذا بررسی جامعی در خصوصو میزان برآورده شدن اهداف و انتظارات اولیه تأسیس این رشته، یعنی پاسخگویی به نیاز مؤسسات آموزشی، به ویژه مدارس، به مدیرانی که برای این تربیت شده باشند به عمل نیامده است بنابراین پاسخ به سؤالهایی نظیر:-مؤسسات آموزشی و به ویژه مدارس کشور ما در حال حاضر تا چه اندازه توسط«مدیران آموزشی»متخصص یعنی فارغالتحصیلان رشته مدیریت آموزشی اداره میشوند؟-آیا همه فارغالتحصیلان رشته مدیریت آموزشی، در پستهای مدیریتی در سازمان آموزش و پرورش مشغول هستند؟اگر نه، چرا؟-آیا رشته«مدیریت آموزشی»دارای توان لازم برای تربیت مدیران آموزشی مورد نیاز مؤسسات آموزشی و مدارس کشورمان، میباشد؟نقاط ضعف و قوت این رشته با هدف فوق کدام است؟عملکرد مدیران آموزشی فارغالتحصیل رشته مدیریت آموزشی در مقایسه با مدیران دیگر، چگونه است؟و سؤالات دیگری در این زمینه، در هالهای از ابهام قرار دارد، زیرا که در مورد بسیاری از ابعاد مربوط به این موضوع، تحقیق علمی و یا حتی بررسی نسبتا جامعی صورت نگرفته است، در حالی که هر گونه اصلاح و یا تغییر در برنامه آموزشی حاضر، برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مؤسسات آموزشی، به مدیران متخصص، نیازمند«ارزشیابی»صحیحی از آن میباشد."