چکیده:
این تحقیق به بررسی نقش بومیسازی فرهنگی در فهم متون روایی کوتاه زبان مقصد توسط زبانآموزان ایرانی پرداخته است. براساس تعریف الپتکین (۲۰۰۶) از بومیسازی فرهنگی، ابتدا سه متن روایی کوتاه انگلیسی آمریکایی براساس فرهنگ فارسی بومیسازی شدند. سپس دو نوع آزمون بسته (Cloze) برای سنجش فهم نوشتاری زبانآموزان طراحی شد که یکی از آنها بر اساس متون اصلی و دیگری براساس نسخههای بومی شدة آنها بود. برای انجام تحقیق، از ۱۰۰ دانشآموز سال اول دبیرستان، آزمون استاندارد توانش زبانی (Nelson) بهعمل آمد. براساس نمرة این آزمون، تعداد ۶۰ نفر از دانشآموزان هم سطح از نظر توانش زبانی، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. برای جمعآوری دادههای موردنظر، هر نسخة آزمون به یک گروه شرکتکننده داده شد. نتایج نشان داد که بومیسازی فرهنگی تاثیر بسزایی در فهم متنها داشته است. یافتههای این تحقیق، برای معلمان زبان انگلیسی و طراحان مواد آموزشی پیامهایی دارد.
خلاصه ماشینی:
Cultural Nativization of Short Narrative Texts and its Impact on EFL Learners’ Reading Comprehension Razieh Assi, MA in TEFL, English Teacher Email: assi_razieh@yahoo.
com چکیده این تحقیق به بررسی نقش بومیسازی فرهنگی در فهم متون روایی کوتاه زبان مقصد توسط زبانآموزان ایرانی پرداخته است.
سپس دو نوع آزمون بسته (Cloze) برای سنجش فهم نوشتاری زبانآموزان طراحی شد که یکی از آنها بر اساس متون اصلی و دیگری براساس نسخههای بومی شدة آنها بود.
بومیسازی فرهنگی، فرهنگ زبان مقصد، نظریة طرحواره، طرحوارة فرهنگی کلیدواژهها: Abstract This study investigated the role of cultural nativization in the comprehension of the target language short narrative texts by Iranian EFL learners.
Then, two types of cloze tests were constructed to assess reading comprehension: one based on the original texts and the other based on the nativized versions.
The results demonstrated that cultural nativization had a facilitative role in comprehension of the texts.