خلاصه ماشینی:
"لذا آموزش دروس رشتههای علوم انسانی متوقف پاسخ به این سؤالات است که سطوح، حوزهها و دستهبندیهای مختلف علوم چیست؟ و بهطور کلی منظومهی علوم چگونه است؟ و در یادگیری یک درس، به چه روابطی در سطوح مختلف منظومهی علوم باید توجه نمود؟ در این شماره به بحث علمشناسی پرداختهایم؛ لذا با توجه به مطالب فوق، علاوه بر بررسی وضعیت آموزش، دروس مربوط به حوزهی علمشناسی و مشکلات و آسیبهای آن، تعامل و ارتباط بین آنها نیز مورد توجه بوده است.
وقتی جایگاه علم در ذهن و اعتبارش در زندگی ما پیدا شد، به سطح دوم میرسیم که به ما میگوید باید نگاهی فلسفی به علم داشته باشیم و نهایتا سطح سوم از آنجایی برای ما اهمیت دارد که مستندات تاریخ را برای فهم بهتر مورد کنکاش قرار میدهد به این ترتیب میتوان دریافت که دانشجویان هرقدر مشغول به سطوح عینیتر باشند، نیازمند پرسشهایی عمیقتر هستند تا از توجه صرف به کاربرد عملیاتی درسی مثل تاریخ علم گذر کنند."