خلاصه ماشینی:
"این معادلت بین علم انسانی و علم تاریخی برای او البته دو دلیل داشت: اول آنکه دیلتای به تاریخمندی ذاتی تجربه قائل بود؛ یعنی تجربهی آدمی در جهان تاریخی اجتماعی بهدلیل آمیختگی ذاتی آن با معنا، زمانمند و تاریخمند است.
اگر علم انسانی با معنا سروکار دارد و اگر بررسی جلوههای روح آدمی در تاریخ است – بهعبارت دیگر اگر این جلوهها را بهمثابه نشانههای روح آدمی بررسی میکند – لاجرم چنین علمی که با معنا و تفسیر نشانه مواجه است، مبتنی بر هرمنوتیک خواهد بود و همین است معنای آنکه گفته میشود دیلتای هرمنوتیک را بنیان علوم انسانی قرار داد.
نئوکانتی بودن دیلتای اقتضای آن دارد که او بهرغم کسانی چون هگل - که رویکردی صرفا نظریهپردازانه و فارغ از مقتضیات تجربهی علمی به تاریخ و مآلا علوم انسانی داشتند – تاریخ و علم انسانی را متکی و مبتنی بر تجربه سازد و البته چنانکه گذشت همچون کانت در پی موجه ساختن معرفتشناختی تبدیل تجربه به علم – این بار علم انسانی – برآید."