خلاصه ماشینی:
"اما ما به تحقیق دریافتهایم که سیر آموزشی، طرحی برای یافتن مسائل و پرسشهایی است که راه و رسم سلوک فکری در زندگی را مینمایاند که لزوما مقصد معینی نداشته و بیش از آنکه دارای برنامهی مشخص و معین مطالعاتی باشد، بر مبنای مجموعهای از ایدهها و یافتهای پیشگامان این راه قوام یافته است.
از این حیث بحث در باب سیرهای آموزشی به دنبال درک راههای گشوده شده برای تفکر در باب مسائل مختلف زندگی است.
وجه تشابه اصلی این سه سیر آموزشی، زمینهسازی مسئلهمند برای متفکر شدن انسانهای انقلابی و بادغدغه نسبت به چالشهای جامعه است.
تاریخ مواجههی ما با غرب نیز از مشروطه به این سو و بهخصوص از انقلاب اسلامی به بعد فربهتر و عبرت و عالم ما بیشتر و گستردهتر شده است.
ضرورت غربشناسی، ضرورت دشمنشناسی است؛ اما چه کنیم که این دشمن آمده است و اکنون در خانهی ما سکنا گزیده و بسیاری از ما را فریفته و او را دوست میشماریم، و هر که در خانه خود جنگید ذلیل شد."