خلاصه ماشینی:
"ابرفروشگاههایی چون هایپراستار که چند سالی است بر پیکره شهرهای بزرگی چون تهران و شیراز اضافه شدهاند و کمکم جزو هویت چنین شهرهایی میشوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و میتوان از همهی این دریچهها به آنها نظر انداخت، چنانکه در ایران هم، به یکی از پدیدههای مورد علاقهی مطالعات فرهنگی تبدیل شدهاند و در این مطالعات سعی میشود به مجموعهای از این زوایا توجه شود.
کالای سنتی حتی اگر صنعت انسانی نبود و بلکه فرآورده طبیعی بود نیز در هنگام عرضه به عنوان یک کالا، رنگ و بوی مشتری خاص میگرفت، مثل همان ظرفی که مشتری به مغازه میبرد و شیر میگرفت یا برنجی که به اندازهی مصرف هفته، ماه یا سالش خرید میکرد.
اوج این مراقبت و کنترل وقتی معلوم میشود که بفهمیم ساختار حتی برای نیازهای پیشبینی نشده نیز پیشبینیهایی کرده است، مدلهای عجیب و غریب، کالاهای آنتیک، زینتی، آئینی، لباسهای اقوام سرخپوستی یا قبائل منقرضشده، لباسهای حیواننما، ماشینهای خیلی کوچک یا خیلی بزرگ و هر آن چیزی که به سرعت به فرد حس «متفاوتبودن» بدهد، برای پاسخ به نیازهای پیشبینی نشده طراحی شدهاند، چراکه همهی نیازهای پیشبینینشده لابد برای ابراز تفاوت است.
این ماجرا عجیب است، چرا که در عهد غربی قرار بود هر آنکه ریاضی میفهمد انسان باشد و انسان سوژه شناسایی بود و هیچ یک از انسانها در این خصوصیت بر دیگری برتری نداشت، اما هرچه از این عهد میگذرد دایرهی سوژه تنگتر و تنگتر میشود و انسانها فوجفوج به قالب تودههای از خود بیگانهای تبدیل میشوند که تنها وقتی میتوانند به حیات خود ادامه دهند که در باران بیوقفهی نمادها، چتری برای خود تهیه کنند."