خلاصه ماشینی:
در بخش اول با استفاده از نظریات فوکو، نقد و تحلیلی اجتماعی- تاریخی از سازماندهی دانش ارائه شده است تا نشان داده شود که این رشته چه فهمی از خود دارد و خودآگاهی این رشته درچهارچوب مطالعهی موردی سازماندهی دانش در کتابخانههای عمومی در اوایل قرن بیستم در دانمارک، بررسی شده است.
تحلیل زمینهی مطالعاتی سازمان دانش: یک استراتژی منظور ما از سازماندهی دانش، سازماندهی و ارائهی متون در شکلهای متنوع نظامهای اطلاعاتی (مثلا پایگاه دادهها ، نظامهای طبقهبندی، فهرستهای کتابخانه ، اینترنت، کتابخانهها، آرشیوها و غیره)، بهمنظور وساطت، پشتیبانی و تولید پراکتیسهای اجتماعیای که هرنوع نظام اطلاعات را شکل میدهند، است.
قرائتی از نظریهی سپهر عمومی متضمن امکان آگاهییافتن از سازمان اجتماعی و ایدئولوژیکی اسناد و دانش در جامعه و بینش پیداکردن نسبت به آن است، و مهمتر اینکه فضایی برای تحلیلی اجتماعی-تاریخی فراهم میکند و سازماندهی دانش را به نقد میکشد.
بهعلاوه، این متضمن آن است که سپهر، محتوای انواع روشهای ارتباطاتی خاص خود را تعیین میکند، [یعنی] نشاندادن اینکه چگونه ساختارهای اجتماعی و سیاسی فعالیت خود سازماندهی دانش در نظامهای اطلاعاتی (مثلا کتابخانهها یا کتابنامهها) را شکلمیدهند و در احاطه خود میگیرند.
این مسئله مهم است که آیا LIS، سازماندهی دانش را بهمثابه یک فعالیت فنی- مدیریتی درنظرمیگیرد، پژوهش میکند و آموزش دهد یا بهعنوان فعالیتی اجتماعی شکلگرفته با گفتمانهای اجتماعی و سیاسی و همچنین عینیت یافتن آنها در سپهر عمومی.
م 17-Budd 18- Kimmo Tuominen 19- Sanna Talja 20 - Raijo Savolainen 21 - Cheryl Malone 22 - Fernando Elichirigoity 23 - Jack Goody 24 - Dorothy Smith 25- textually mediated social organization