چکیده:
شناخت شخصیت زن از دیدگاه اسلام در عصر حاضر، از اهمیت ویژهأی برخوردار است.در
این راستا میتوان باجامع نگریو با تکیه برشریعتبه معرفی شخصیت زن دست یازد.در بررسی مبانی شخصیت زن از منظر اسلام به این نتایج دست یافتهایم: زن و مرد از
هویت واحد برخوردارند و زنان بهسان مردان قابلیت رشد و استکمال دارند.شریعت اسلام
در روابط انسانها، بر بعد انسانی تکیه دارند و ذکورات و انوثت را ضمان بقای نسل
آدمی میداند.در فرهنگ قرآن، دستیابی به ارزشهای معنوی برای زن و مرد میسر است. در
این ارزشها صنفگرایی دیده نمیشود.قرآن کریم، تفاوتی در شخصیت زن و مرد قائل نیست
و هر دو را در جوهره انسانی یکسان
میداند.اصل و ریشه زنان همچون مردان، طهارت و پاکی است و آیات
کریمه، شیطان را دشمن انسان میداند نه دشمن مردان.
خلاصه ماشینی:
"این مبانی و اصول از رهنمودها و نصوصی نشأت میگیرد که در منابع دینی آمده است وما در این نوشته فقط به برخی ادله و شواهد بسنده میکنیم: 1-آفرینش انسان:یکی از موضوعاتی که در تبیین مقام و منزلت زن نقش مهمی ایفا کرده و ما را به جایگاه واقعی او رهنمون میسازد؛بررسی آفرینش انسان از منظر آیات و روایات است و این که آیا منابع دینی در مسئله خلقت، تمایزی میان زن و مرد قائل شده است یا خیر؟ قرآن کریم با قرار دادن«صلصال»در کنار«نفخه الهی»به این مهم اشاره فرموده است که کرامت انسان(اعم از زن و مرد)معلول تواناییهای او و در گرو انسانیت اوست؛و منافاتی باپستی مراحل پیشین تکاملی او ندارد؛برعکس، فرود پارهای از منزلگاههای بین راه، تعالی منزل آخر را میرساند.
بر این اساس میتوان شبهه تأخر رتبی زن و کهتری او را منتفی دانست؛به ویژه که در تعبیر<<ثم جعل منها زوجها«ثم»بیانگر تأخر زمانی است نه«رتبی و مقامی»و برداشت کسانی که«ثم»را به تاخر رتبی معنا کرده و زن را جنس دوم معرفی کرده و جایگاه ارزشی او را پستتر از مرد دانستهاند؛ برداشتی ناصحیح است، زیرا قرآن کریم در آیات متعددی بر این حقیقت تأکید میکند که، نخستن زن و مرد از یک اصل و گوهر آفریده شدهاند:«فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ازواجا...
از آنجا که زن و مرد در ماهیت، احساسات و تفکر و اداک تا حدودی همگون هستند، نسبت به یکدیگر نیز وظایف متقابل دارند، لذا محمد عبده میگوید:این مرتبه و جایگاهی که اسلام به زن داده است در هیچ دین و امتی سابقه نداشته، ملل اروپایی که خود را در مدنیت پیشتاز میدانند، هیچگاه چنین کرامت و رفعتی برای زن قائل نشده، بنابراین زن را از بسیاری حقوق مسلم خویش محروم ساختهاند."