خلاصه ماشینی:
اما تاریخ و انسان الهی چگونه است؟ اینکه در این تاریخ نیز انسان، محور است، شاید نادرست نباشد؛ اما سئوال این است که کدام انسان؟ آیا تاریخهای مختلف، انسانهای یکسان خواهند پرورید؟ بیگمان در پس هر نگاهی به تاریخ، انسانشناسی فلسفی نهفته است، به راستی انسان انقلاب اسلامی چگونه انسانی است؟ جهان، الان در چه وضعیت تاریخی است و این وضعیت چه ویژگیهایی دارد؟ هر دورهی تاریخی که شما در نظر بگیرید مبتنی بر یک مبادی است که از آن مبادی و مبانی وقتی که آن دوره در وضع رواج و رونق است کسی پرسش نمیکند، به عبارتی که امروزه رایج است، آنها پیشفرض تلقی میشوند.
ولی اگر پیدا نشد یعنی اینکه کلی هست که همهجا وجود دارد و آن علم است.
البته این علم آنگونه نیست که یقینی و حقیقی باشد؛ بلکه درست است، یعنی پاسخهایی به شما میدهد و غایتی فنآورانه دارد.
حالا از زمان عباس میرزا ما به سمت غربیشدن پیش رفتهایم، چون قبلا ما فکر میکردیم که غربیها ملل مسیحیاند و قدرتهایی دارند-به قول عباس میرزا: ما بهترین مردم را داریم، بهترین اعتقاد را داریم ولی شکست میخوریم- اما بعد از جنگهای ایران و روس، در داخل، این سئوال پرسیده میشد که اگر حق با ماست، چرا آنها پیروز میشوند.
آیا ما اساسا اگر بخواهیم، امکان غربیشدن داریم؟ وقت آن گذشته است؛ چون الان در خود غرب وضع پستمدرن پیش آمده است.
اگر کشورهایی مثل ژاپن و بعد چین و هند، غربی شدند چون آنها سنتی داشتند که میتوانستند با سنت غرب جمع شدند ولی سنت ما این گونه نبوده است.