خلاصه ماشینی:
آیا متفکرین ما نیز چون مهندسان چنین آیندهای را پذیرفتهاند؟ البته این سخنان نقصی بر دستاندرکاران تهیهی این پویانمایی نیست چرا که این آینده، آیندهای پذیرفته شده نزد ماست و لازم است که سینما و هنر ما در سایهی متفکرین آیندههای دیگری را تصویر کنند و بسازند.
اولین سئوالی که برای ما پیش میآید این است که چرا آینده را انتخاب کردهاید؟ آیا شما تجربهی نوشتاری و هنری دیگری راجع به آینده داشتهاید؟ انگیزه ما از انتخاب آینده این بود که نوعی فانتزی در این اثر باشد و سعی کردیم برای جذابیت بیشتر طنز هم در کار داشته باشیم.
خارج از آن بحث تکنیک انیمیشن، این نگاه به آینده چگونه در ذهن شما شکل گرفته است؟ آینده قابل پیشبینی نیست و اصلا تصوری از آن نداریم، تهران 1500 که خیلی دور است!
چگونه میشود که تصویری از تهران در ذهن ما میآید؟ آیا به عنوان مثال نگاه و یا مطالعات خاصی داشتهاید؟ آیا فضای ترافیکی تهران این دید را به ما میدهد که این ترافیک در آینده بسیار سختتر است؟ در ترسیم آینده از تخیل خود استفاده کردهایم اما برای باورپذیربودن فضای واقعگرای اثر در طراحیها با افراد مختلفی مشورت کردیم.
چرا شما به این سمت نرفتید که صنعت از بین برود و به سنت باز گردیم؟ البته تصور ما این است که کار فانتزی از چنین چیزی هم بیرون میآید!
ترسیم آینده در یک وضعیت دراماتیک به نظر میرسد برای جامعهای که دچار ضعف باشد بیشتر قابل تصور است تا جامعهای که آرمانگراست یعنی وقتی جامعه با بحران مواجه میشود هنرمندان آینده را به صورت درام ترسیم میکنند.