خلاصه ماشینی:
"جامعهشناسی تفهمی وبر در درون همین استدلال فلسفی (نیچه و نئوکانتیها) و مطالعات جامعهشناختی در خصوص سکولاریسم در غرب اتفاق افتاده است که نشان داد حوزههای دین و اخلاق و هنر و عقل و علم از هم تفکیک شدهاند و ارزشها و اعتبار حوزههای زندگی از هم جدا شدهاند و همچون سابق، این خدا و ارزشهای دینی نیست که به تمام حوزهها معنا و جهت بدهد.
دانش تفهمی (تاریخی ـ فرهنگی) نیز با توجه به «تکبعدی» یا «محدودسازی» موضوع تحقیق امکان مییابد و این به معنای نفی اصل چندعلیتی در پژوهش نیست بلکه فقط بدین معناست که امکان دستیابی به یک «علم اجتماعی کلی» محال است و جهت مهار واقعیت باید «گزینش» نمود.
وبر خوب میدانست که با واردنمودن ارزش در حرفهی علم، عینیت دانش تفهمی زیر سؤال میرود و از اینرو، به مسئلهی عینیت - perspectivism در علوم فرهنگی و تاریخی پرداخت و یکی از نتایج اصلی کار خود را بر این قرار داد که تفهم باید معقول و باورپذیر باشد و عینیت در روش است؛ یعنی محقق آلمانی باید نوعی اثر خود را بنویسد که محقق ایرانی یا چینی نیز بفهمد که مسیر و مکانیسم و استدلالهای اقامهشده چگونه بوده است.
وبر اگرچه همسو با نظر تولستوی معتقد بود که در دورهی مدرن علم نمیتواند به پرسش «چه باید کرد و چگونه باید زندگی کرد» پاسخی بدهد اما بر خلاف نیچه، بهدنبال «عینیت» و «تجربه» در علوم اجتماعی هم بود و بر خلاف رأی تولستوی، بر این باور بود که با این حال، علم کار معنادار دیگری را میتواند بکند: عصر جدید، عصر عقلانیشدن است و باید با اخلاق مسئولیت (یعنی بررسی پیامد عملی اخلاقی خود برای دیگران و خود) و علم با آن روبهرو شد و از درافتادن علوم انسانی به عرفانیات (شهودی) جلوگیری کرد، چراکه علوم انسانی محتاج «تبیین» است."