خلاصه ماشینی:
"رهآورد نظری پستمدرنیسم در حوزهی معرفت چیست؟ مجموعهای از پرسشها را در باب داعیههای معتبر نظریههای علمی، ماهیت حقیقت علمی و جایگاه سوژهی شناسا عنوان کرده و این باور به وجود آمده که (1) کل معرفت ماهیتی بسترگرا دارد، (2) داعیههای حقیقت هرگونه نظریهی علمی را نباید و نمیتوان در معیارهای انتزاعی و نوموتتیک و جهانشمول یافت بلکه آنها محصول وفاق مذاکرهشده، بازیهای زبانی یا تنازع قدرت هستند و (3) در نتیجه، سوژهی شناسا فاقد توانایی و اختیار لازم برای فراهمآوردن معیاری جهانشمول برای تعیین اعتبار و حقیقت معرفت خود است.
ارزیابی شما از پروژهی به اصطلاح پستمدرنیسم از حیث امکان تولید معرفت چیست؟ پستمدرنیسم از بعد فلسفی و نظری واکنشی بوده است به رویکردهای عقلگرا و تجربهگرا که هر یک به شیوهای در صدد بنیاننهادن نظامهای معرفتی عام و جهانشمول بودند؛ نظامهایی که به اتکای قوانین عام و نوموتتیک در نظر داشتند نسخههای فرازمان و فرامکان برای رهایی بشر ارایه دهند.
غایت یا هدف دانش از منظر رویکرد انتقادی، یعنی افشای ساختارهای زیرین قدرت و ایدئولوژی و رهاییبخشی، به خودی خود اهدافی متعالی هستند اما رویکرد انتقادی باید در نظر داشته باشد که ماهیت قدرت، ایدئولوژی و هژمونی در دوران معاصر بهغایت پیچیده است.
در نهایت باید گفت هر چند بهزعم بسیاری خود پستمدرنیسم نیز نوعی فراروایت است و از این نظر در نوعی برهان خودابطال درگیر است، اما پرسشهایی را مطرح کرده و فضاهایی را برای بحث نظری و پژوهش عملی گشوده که نمیتوان از آنها بهسادگی چشم پوشید."