خلاصه ماشینی:
"اما داوری چه پاسخی دارد وقتی خود، جدایی نظر از عمل را در سیر تفکر غربی تحلیل میکند و میتوان شواهدی بر وحدت علم و عمل در منظومهی آراء وی یافت؟ نگارنده در اینجا پاسخی به این سؤال از متن افکار نویسندگان مورد اشاره ندارد.
آیا در این روایت نوعی جدایی معرفت از عمل وجود ندارد؟ به این معنی که ابتدا باید معرفت کسب کرد و سپس عمل کرد؟ به نظر میرسد که تعبیر قبولشدن اعمال، نشان از این باشد که معرفت، عمل را مقبول و مؤثر میکند و شاید بشود گفت از انتزاع و بیفایدگی در میآورد.
در اکثر آیات قرآن علم بر عمل اولویت دارد اما این آیه از معدود شواهد تأثیر عمل بر نظر است.
عمل اگر در بخش محکمات زندگی فرد باشد، معرفت را تحت تأثیر قرار میدهد و بلکه با آن یکی میشود، اما در بخش متشابهات میتوان تأثیرات عملیاش را نادیده گرفت و بلکه امید تغییر آن را از طرف معرفت راسخ در قلب طلب کرد."