خلاصه ماشینی:
"منتها با در نظر داشتن سیر تداوم حیات جمعی هر جامعه و باقی ماندن میراث گذشتهی انسانی در حیات زمان حال و به علاوه ماهیت گفتمانی داشتن علم تاریخ - که در پرتو آن اندیشه و تلقی مورخان اعصار قبلی را بهعنوان خرده گفتمانهای تاثیر گذار در گفتمان فعلی در خود دارد و نوعی تداخل افقهای زمانی و روح حاکم بر هر افق را به همراه دارد- این مشکل تا حدودی حل میشود.
از این گذشته مورخان تنها به این میزان که جایگاه آنان در مرحلهی فاکتولوژی 1 پژوهشهای تاریخی است بسنده نمیکنند و در مرحلهی تفسیر و تحلیل گزارشها، که سنگ بنای اصلی علم تاریخ در این مرحله رقم میخورد، بینش و اندیشهی خود را -که بر آمده از تاریخنگری و اندیشهی جمعی آحاد جامعه است- وارد میسازند و گذشتهی مورد نظر و معرفت حاصل از آن را در فرایندی استمراری درک نموده و ارائه میدهند.
با این حال، با در نظر داشتن روند شکلگیری علم از منظر هرمنوتیکی و اهتمام به دیدگاههای ایدهآلیستی در معرفتشناسی تاریخی، بدانسان که از اواخر قرن نوزدهم میلادی به بعد مطرح بوده است، از این منظر که فاعل شناسا –مورخ- هم در بازشناسی و بازسازی گذشته - از راه گزینش، نقد و شناخت گزارشها- نقش ایفا میکند و - تمامی تلاشهایی که از ابتدای تحقیق تا رسیدن به دادههای موثق و قابل اطمینان در ارتباط با موضوع تحقیق صورت میگیرد را میتوان فاکتولوژی (Factology) نامید."