خلاصه ماشینی:
"اما سؤال اینجاست که آیا فرم داستانی بیان ادبی مناسبی برای خاطرهنگاری است یا نه؟ و اگر خاطرهها به بیان داستانی بیایند، چه آسیبهایی میتوانند داشته باشد؟ در ادبیات کهن ما فرمها و بیانهای ادبی مختلفی وجود داشته است؛ مثلا مقامه، مجلس و حکایت فرم، نوع یا ژانر ادبی کهنی هستند که قصد تربیت و تعلیم دارد.
چرا خاطرهنگاران، بیشتر به فرم داستانی تمایل نشان دادهاند؟ خاطرهنگاری چند آبشخور دارد که یکی از آنها سنت نقل و ادبیات شفاهی تعریف کردن، گفتوگو کردن و حکایت کردن است؛ آبشخور دیگر آن هم باز میگردد به ادبیات نقل مکتوب که در حکایت، مجلس و امثال اینهاست؛ آبشخور سوم آن هم مبتنی است بر پیدا شدن نوعی خاطرهنگاری در دورهی معاصر ایران ـاواسط دورهی قاجار.
بیان خاطره که در آغاز شفاهی بود، از ابتدا ملزم، مزین یا آلوده به نگاههای داستانی نبود؛ بلکه بر دریافت شخص از آن چیزی که در خارج اتفاق افتاده، مبتنی بود و تا حدودی به بیان وقایع عینی، تعهد و الزام داشت ـکه بهطور کامل، شدنی نیستـ اما با داستان، که یک نوع ادبی ساختگی است، متفاوت است.
از دیگر آثار توجه به بیان داستانی، توجه به شخصیتها است؛ چراکه رمان، شخصیتمحور است و این ادبیات ما را در پرداختن به کلیت و حقیقت دفاع مقدس و نیز انقلاب اسلامی غافل کرده است.
مثلا ما اغلب در خاطرنگاریهای موجود در دفاع مقدس، صرفا یک پرداخت ادبی نوستالژیک احساسی بازگشتکرده به دنیای آرمانشهر جبهه را میبینیم که یکی از نتایجی را که متبادر میکند این است که جنگی که گذشته است، اگر تکرار شود خیلی خوب است."