خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این، نویسنده با گزینش دادستان از میان آنهمه گزینهی مفروض، خواسته نشان دهد که حتی چنین کسی با این پست خطیر سیاسیـامنیتی، ممکن است خانوادهای صددرصد غیرسیاسی داشته باشد و آنها واقعا هیچ تقصیری نداشته باشند؛ آنوقت تکلیف آنها چه میشود؟ دست نویسنده در رقم زدن پایان رمان و تقدیری که او بهخاطر ایدئولوژی حاکم بر ذهنش، بر خیال تحمیل کرده است، رو میشود؛ همان نتیجهای که خیال در پایان رمان به آن میرسد، از زبان آرمان میشنویم: «شماها پاک شورش رو درآوردین.
خیال که یک شخصیت انقلابی زندانکشیده است، چرا به چنین تصمیمی میرسد؟ تنها و تنها به این علت که نویسندهی رمان خواسته است؛ او بر اساس گزینشهای هدفدار و ایدئولوژیک، واقعیت تاریخی را «جعل» کرده است تا به همین انتخاب نهایی برسد که باید بر شخصیتش تحمیل شود؛ ولو اینکه این پایانبندی، آنقدر «رو، دمدستی، صریح و باسمهای» شود که خواننده را به یاد پایانبندی داستانهای عامهپسند بیندازد.
آیا کسی که واقعا به آرمانی معتقد باشد، بهخاطر آن از زن و بچه که سهل است، از جان خود نمیگذرد؟ آیا در همین تاریخ معاصر خودمان در میان همین چپهای مارکسیست، کم از این آدمها دیدهایم؟ عظیم به زبان میگوید: «من یکی بهخاطر آرمانم جنگیدم» ولی در عمل دارد به همراه دختر خردسالش میگریزد و دقیقا به همین علت است که در پاسخ آرمان که میپرسد: «مگه از انقلابیا نبودی؟» میگوید: «بودم اما در حال حاضر خودم هم یه قربانی هستم»؛ یعنی آنهمه آرمان انقلابی، در برابر واقعیت اصیل خانواده، رنگ باخته است."