خلاصه ماشینی:
"ایشان چند سالی است که بیشتر توجه خود را معطوف به حوزهی فلسفهی دین کردهاند و البته نهتنها در آموزش و پژوهشهای این حوزه کار کردهاند، بلکه موقعیت ایشان در سمت مسئول گروه فلسفهی دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کمک کرده است که ایشان نسبت به سیاستگذاری در حوزهی فلسفهی دین نیز توجهاتی داشته باشند.
بعضا در نگاه فیلسوفان مسلمان، فلسفه زبان بیان دین است و دین نمیتواند موضوع فلسفه قرار بگیرد، بلکه همواره بالاتر از فلسفه قرار دارد، آیا در نگاه دوم به فلسفهی دین که شما فرمودید، سوژه شدن دین شدیدتر نمیشود؟ البته اصل مناقشه بین نظرات مسلمانها این است که آیا ایشان دین را برتر از فلسفه میدانستند، یا فلسفه را برتر از دین میدانستند؟ این بحث در نظریهی تلفیق جمع میان حکمت و شریعت مورد بحث قرار میگیرد.
مثلا در بحث نفس، شر یا معرفتشناسی تفکر اسلامی چه مباحث و دیدگاههایی وجود دارد؟ آیا بر اساس تفکر اسلامی، دیدگاههای مستقلی (رویکرد یا پارادایمی خاص) وجود دارد؟ ثانیا قرار است که در غالب ده جلد کتاب؛ مهمترین مباحث در حوزهی فلسفهی دین در غرب را ترجمه نماییم.
شما چه نقدهایی به مباحث کنونی فلسفهی دین وارد میکنید؟ چقدر از این نقدها متعلق به نگاه خود ما است و چقدر برگرفته از همان مباحث غربی است؟ نقدهای ما (که بهنوعی اصلیترین نکات کلاسهای ما نیز هستند) از پنج جهت صورت میگیرد.
مثلا اینکه آیا گزارههای دینی باید ایمانی باشند؟ یا باید عقلی باشند؟ یا میتوانند در ترکیبی از عقل و ایمان شکل بگیرند؟ 3) اشکال دیگر به مباحث کنونی فلسفهی دین، عقلگریزی شدید در این حوزه است."