خلاصه ماشینی:
"توسعه چگونه به علم بسته است تأملی در نقش علم در شکلگیری آرمان توسعه کلاود آلوارز / مترجم: رحمان شریفزاده اشــاره علم و تکنولوژی و برنامهریزی در کشورهای غیرغربی جایگاه ویژهای دارند چراکه این کشورها برای رسیدن به توسعه خود را نیازمند آنها میدانند.
پروفسور کلاود آلوارز*، که از منتقدان پروژهی توسعه در هند است، در مقالهی «علم»** در کتاب «دیکشنری توسعه» به ریشههای شکلگیری این تصور از علم و برنامهریزی در کشورهای در حال توسعه پرداخته و نقش علم مدرن در پیشبرد آرمان توسعه را واکاوی کرده است.
علم مدرن کمتر از 200 سال است که به مثابه یک فعالیت ویژهی مشخص در جوامع غربی مطرح شده است، واژهی «ساینتیست» (که در قیاس با واژهی «هنرمند» 1 به کار میرود) نخستین بار توسط ویلیام هیول در اواخر 1833 در نشست انجمن بریتانیا برای پیشرفت علم، پیشنهاد شد.
اینکه توسعه سرانجام نیروی محرکه یافت، صرفا ناشی از قدرت فشار دولت-ملتهای جدیدی بود که اکنون علاوه بر نقش کنترلگر قبلیشان، یک نقش هدایتکننده نیز برای خود در نظر گرفتند.
بنابراین برنامهریزی و علم و تکنولوژی -تکنوکراسی- به ابزارهای اصلی برای سلب حقوق مردم در قلمروهای دانش و تولید، خارج کردن مردم از دایرهی * Claude Alvares** این مقاله از کتاب زیر انتخاب شده است:The Development Dictionary: A guide to knowledge as power, edited by: Wolfgang Sachs, second edition, 2010.
نکتهی مهمتر این است که علاقهی دولتهای مدرن در راه توسعه، بیشتر معطوف به تحقیقات مداومی بر روی روشها و ابزارهای به معامله گذاشتن، سائیدن و اغلب تقلیل شدید استقلال شخصی، قوهی ابتکار و آزادی سیاسی مردم بود."