خلاصه ماشینی:
"کلیات عقلانیت سیاسی فاعل سیاست کیست و چگونه پدید میآید؟ فاعل سیاسی با موجودات چگونه معامله میکند؟ «داشتن» چیست؟ آیا اراده به داشتن اصل پدید آمدن سیاست است؟ آیا تصرف در موجودات لازمهی سیاست است؟ تصرف در اشیا چیست؟ آیا با اندیشه هم میتوان در اشیا تصرف کرد؟ آیا فلسفه، قدرت است؟ آیا تصرف، ماهیت اشیا را عوض میکند؟ آیا تصرف، نظمبخشی و چیدن اشیاست؟ آیا «واقعیت» و امر واقع در فلسفه همان «وضع موجود» در سیاست است؟ آیا سیاست واقعیت را تغییر میدهد؟ شرایط عمل سیاسی چیست؟ چه زمانی سیاست موثر واقع نمیشود؟ آیا «آزادی» شرط عمل سیاسی است؟ برای عمل سیاسی باید از چه چیزی آزاد شد؟ شرط عمل سیاسی آزاد بودن در چیست؟ آیا ما امکان آزاد بودن داریم؟ آیا آزادی همان «خودآگاهی» است؟ آیا رابطهی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همان رابطهی ارباب و برده است؟ آیا امکان خودآگاهی برای کشورهای در حال توسعه وجود دارد؟ آیا تاریخ غرب یا تاریخ متافیزیک که با فرآیند آزادی قوام مییابد امکان گشایش تاریخ دیگری را میدهد؟ آیا آزادی ما در گرو تخریب تاریخ متافیزیک است؟ فاعل عمل سیاسی در زمانهی ما کیست؟ آیا همچنان «سیاستمدار» یا سوژهی سیاسی وجود دارد؟ آیا ساختارها و «نظام»های اجتماعی فاعل سیاست در زمانهی ما هستند؟ آیا سوژهی سیاسی جمعی میتواند وجود داشته باشد؟ آیا سوژهی فردی یا جمعی و عزم و ارادهی آن میتواند بر ساختارها فائق آید؟ آیا گفتمانها و صورتهای مثالی سیاست جایی برای سیاستمدار و نظام سیاسی باقی گذاشتهاند؟ آیا همچنان ایدئولوژیها سیاست را پیش میبرند یا همانطور که گفتهاند عصر ایدئولوژیها پایان یافته است؟ آیا نظام ارتباطات جهانی خود یک ایدئولوژی است؟ آیا این ایدئولوژی بر همهی ایدئولوژیها غالب شده است؟ آیا غلبهی ایدئولوژی نشانهی بیفکری است؟"