خلاصه ماشینی:
"(ص37) استاد بر آن است که طی دو هزار و پانصد سال سیر فلسفه، اندکاندک سوفیسم غالب شده، چندانکه نیازی به پنهان شدن پشت سر فلسفه نمیبیند و آشکارا با عقل مشترک (خرد فرد منتشر) به یگانگی رسیده است و غلبهی این عقل که جزئی و مصلحتبین است، روزبهروز عرصه را بر حق، عدل، راستی و درستی تنگتر میکند: «این جهان دیگر برای توجیه ظلم و دروغ به سوفسطایی نیاز ندارد.
اما در جهانی که غایتش تملک و تصرف و قدرت است، همه چیز و از جمله زبان در خدمت غلبه درمیآید و اگر زبان باید به غلبه خدمت کند، چگونه تابع قانون اخلاق و ملتزم به راستی و راستگویی باشد؟ » (ص214) به خود جرأت میدهم و از استاد میپرسم اگر شر ذاتی نبود یا عالمی که راهش دانایی است یا جهانی که راه قدس و آسمان را در پیش دارد، یا هر دو، گرفتار دروغ و عدول از عهد راستی و درستی نمیشدند و همهچیز در خدمت ارادهی به غلبه درنمیآمد؛ حال آنکه میبینیم هر دو راه به بنبست نیستانگاری در افتادهاند.
اگر ذات انسان مقام حقیقت و جامع میان کفر و ایمان است، چرا جامع میان شر و خیر نباشد، مگر نه اینکه شر در نهایت به کفر و شرک برمیگردد و جهان کنونی جهان شرک است، از همین رو کسانی که دعوی همخانگی با حقیقت دارند، در عالم وهم و پندار، برای حفظ این همخانگی، دروغ میگویند و دیگران که این دروغ را باور نمیکنند به جای نفی داعیهی پارسایی مشرکان، راه قهر و تجاوز را در پیش میگیرند و در این میان، آنچه قربانی میشود عدل و آزادی و راستی است و چنین که مینماید تا تمدن کنونی پابرجاست قدرت مالی و سیاسی همواره در اختیار دروغگویان و بیدادگران است و راستی و آزادی هیچگاه راه به جایی نمیبرند."