خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر مبتنی بر گزارههای هستیشناختی است که میتوان روشن کرد که باید و نباید معنا دارد یا نه، و اگر دارد، این معنا چیست و محمول چه موضوعی میتواند واقع شود.
البته تعیین مجازات در چنین نگاهی ممکن است به دلیل بر هم خوردن نظم اجتماعی باشد که در نزد قانونگذار دینی مصلحتی در حفظ این نظم وجود دارد یا مفسدهای در به هم خوردن آن و به همین دلیل قانونگذار برای استیفای چنان مصلحتی یا دفع چنان مفسدهای برای مرتکب آن عمل مجازات تعیین کرده است.
اما چرا باید چنین تلقی از مجازات و کیفر داشت؟ به نظر میرسد نوع تلقی ما از مفهوم مجازات نیز در همان دستگاه فکری جهانبینی و نگرش کلی به جهان و انسان شکل میگیرد.
به عبارت دیگر نوع نگاه دینی یا غیردینی انسان به جهان و انسان است که جرم بودن عملی را معنا دار میکند و تعیین و اعمال مجازات برای آن را موجه میسازد."