خلاصه ماشینی:
"در این حالت فرهنگ عرصهی برساخت و همچنین تعین عرصه خود آگاهی بشر خواهد بود، فرهنگی که ریشه در شبکه حیات انسان دارد.
در گذر از این تجربهی زیسته است که ما با تعینات خودآگاهی انسان در قالب فرمهای فرهنگی و در سطحی عینیتر، با سازمانهای اجتماعی همچون انواع نهادهای اجتماعی در قالب دولت، خانواده، و ...
کاسیرر همچون زیمل معتقد است که خصلت عمدهی این صورتهای فرهنگی در عین تکثر عینیشان، غایتمندی و وجود نیروی خلاقهی خالق آنها در قالب یک خودآگاهی تاریخی بوده و همین زمینهی بررسی آنها را در قالب یک طرح کلی فراهم میکند.
به اعتقاد او وظیفهی فلسفهی فرهنگ این است که بوسیلهی تنوع نامحدود فرمها و نظامهای فرهنگی، یگانگی آن عمل کلیای را که تمام این فرآوردههای فرهنگی از آن ناشی می شود را نشان دهد و به اثبات برساند.
در این جاست که فرمها و نظامهای فرهنگی از جمله اسطوره، دین، هنر و زبان و حتی علم، به منزلهی برداشتهایی متفاوت از یک ماده و موضوع مشترک بشمار خواهد آمد، و وظیفهی فلسفهی فرهنگ فهماندن و قابل حس کردن این ماده و مضمون است (کاسیرر: 1388: 7-105).
در این بین فهم عنصری ضروری خواهد بود، زیرا آنچه ما میباید در تاریخ و دیگر علوم فرهنگی بفهمیم نه روح انسانی در حالت درون بود خویش که عینیت یافتگی برونی این روح یا فرانمود عینی آن است در هنر، قانون، دولت و جز آنها.
این روند از سطح تجربهی زیسته در قالب شبکهی حیات در سطح نظامها و فرمهای فرهنگی نمود مییابد و در نهایت در قالب نهادهای اجتماعی تعین یافتگی خود را کامل میکند."