خلاصه ماشینی:
"رویداد بنیادین واکاوی نسبت حقیقت، هنر و زندگی در آراء نیچه* اتو پوگلر/ ترجمه: علینجات غلامی اشاره: نیچه در پرسش از نسبت هنر و حقیقت، با وارونهسازی ایدهی استعلایی افلاطونی که در آن، حقیقت (دانش) وقتی بهدست میآید که از محسوسات فاصله بگیریم، هنر را ارزندهتر از حقیقت مییابد و با طرح تضاد هنر و حقیقت، اراده به قدرت را در صورت و شکل هنری بهنحو آشکارتری نشان میدهد.
* متن حاضر ترجمهی صفحات 93 تا 97 کتاب «طریق تفکر مارتین هایدگر» میباشد: Pöggeler, Otto, Martin Heidegger`s Path of Thinking (Contemporary Studies in Philosophy and the Human Science) یکی از اندیشههای بنیادین نیچه بحث دربارهی هنر و دانش بهعنوان دو طریق است که در آنها اراده به قدرت بهمثابه هستی هستندگان، حقیقت هستندگان است.
او برای وراونهسازی افلاطونانگاری که بنا نیست صرفا پوزیتیویسم باشد، بلکه تصمیمی است دربارهی نهیلیسم، این اصل را پیشنهاد میدهد: هنر بیشتر از حقیقت ارزیدنی است.
در عوض، انسان غربی «در عین حال، در زندگی خود اینکه "موضوعات کدام است" را به درون «جهان»، یعنی «تمامیت»، تبعید کرده است؛ زیرا بهنحوی برای وی اولوآخر، ثبات، دوام و ابدیت در این است که "موضوعات چیست"».
اگر نیچه «جهان حقیقی» افلاطونانگاری را محو میکرد، یعنی اگر او نیز اندیشهاش را چونان برآیندی از صرف وارونهسازی افلاطونانگاری حاصل میآورد، به عبارت دیگر اگر هر جهتگیریای نسبت به جهان «حقیقی»، یعنی حاضرـدرـدست، و «فینفسه» ساقط میشد، پس چه بر سر ذات حقیقت ـدر اینجا در معنایی عامتر لحاظ میشود چونان حقیقت هنر و حقیقت دانشـ میآمد؟ اراده به قدرت خود بر شرایطی برای هرگونه فراچنگـآوردنـچونانـحقیقی دانشی و نیز امکانهایی برای فراپیکربندی زندگی از طریق هنر تجویز میکند."