خلاصه ماشینی:
"هگل در پیشگفتار پدیدارشناسی روح دو علم ایجابی را قویا مورد حمله قرار میدهد، یکی ریاضیات و دیگری تاریخ (در همین معنای رایج) و نشان میدهد که اتفاقا این شکل از تاریخ رئالیستی است که نهایتا بدون توجه به ضرورت درونی امور، به نتایج خودسرانه و دلبخواهی دست مییابد و آنها را به نام حقیقت مستقل و پوزیتیویستی جا میزند: «اگر بخواهیم مختصرا اشاره کنیم، تا جایی که حقایق تاریخی مدنظر است، بهسادگی پذیرفته شده است که تا آنجا که به وجه مطلقا تاریخی آنها نظر داشته باشیم، این حقایق به نوعی وجود جزیی [یا فردی]، [و همچنین] به وجوه حادث و دلبخواهی نوعی محتوای داده شده مربوطند که فاقد هرگونه ضرورتی است.
بنابراین همانگونه که هگل نیز به درستی خاطرنشان میسازد، اولا حقایق تاریخی در این معنای رئالیستی، صرفا حادثی و دلبخواهی هستند و به همین دلیل ضرورت عینی آنها پنهان باقی میمانند، و ثانیا علیرغم تمام دعاوی مبنی بر بیطرفی مورخ یا در پرانتز قرار دادن ناظر، حتی بازنمایی و بیان ابژه یا واقعیتی خارجی، نهایتا چیزی جز حرکت خودآگاهی نیست."