چکیده:
بهرهوری این واژهها یا مقوله پرراز و رمز، هرطور و به هر زبانی که تعریف شود،
آینه روشنی است که شایستگیها شادابیها و پویشها، منشها و بیینشها، و رشادتها
و همتها را مینمانید...(1).هرچند بهرهوری بعدهای مختلف و فراوان دارد اما«تعریف
رایج بهرهوری به آئینه بیقوارهای میماند که همه شکوه و جلال این مقوله پرمعنا
را در بعد اقتصادی آن خلاصه میکند.البته، انتظار دیگری هم نیست؛چرا که این تعریف
از جایی آمده است که جز زبان منفعت اقتصادی را نمیشناسد و جز با این زبان ابتر
دیالوگ نمیکند»(2).متاسفانه این تعریف تاثیرات ناقص زیادی را هم در جوامع داشته
است، بگونهأی که دراین تیپ جوامع، بهرهوری را صرفا در مسائل اقتصادی و مراکز
صنعتی و تولیدی قابل اجراء یا عملی میدانند.درحالی که در فرهنگ متعارف، بهرهوری، گزینش پرداختن به کارهای مهم را به معنای
اثر بخشی گرفتهاند و میگویند که بهرهوری، تلفیقی از کارآیی و اثربخشی است.با این
وجه حرکت بهرهوری در تمامی زمینههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره...ریشه
میدواند و باعث اصلاح، بهرهمندی درست، یا بهرهوری جامع و کامل تمامی امور
میشود.به همین دلیل در کشورمان مشاهده میگردد در یکی از زمینههائی که حرکت
بهرهوری درآن حوزه بخوبی مورد انجام نگرفته است، در زمینه علوم باستانی یا حوزه
مواریث فرهنگی میباشد.زمینه و بستری که سایر
کشورها، موفقیتهای چشمگیری درآن راستا داشته و دارند.دراین مقاله
نیز تلاش میشود برای اولینبار بهطور عملی به این مسئله پرداخته شود تا مورد توجه
جامعه، دستاندرکاران و مسئولین مربوطه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"به همین علت در یک چنین برنامه ارزشمندی، ارائه و بیان راهکارهای علمی و عملی جهت توسعه حرکت بهرهوری در مسائل مختلف کشورمان، از جمله در زمینه باستانشناسی، علوم باستانی و میراثهای فرهنگی ضروری است، و علت این نیاز از آنجا ناشی میشود که، سایر کشورها با بهرهوری از میراثهای فرهنگی آثار باستانی خود، چندین برابر درآمد نفت ایران استفاده مادی یا سود بردهاند.
در همین خصوص سایر کشورها ضمن سرمایهگذاریهای مناسب، بهرهوریهای خوبی را نیز در ابعاد مختلف داشتهاند، که برای شناخت کلی این موضوع، دعوت میکنم به نمودارهای 1 و 2 توجه فرمائید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بیان دیگر ابعاد بهرهوری تاریخی-هنری-آموزشی از مواریث تاریخی و فرهنگی دراین قسمت لازم است برایتان نمونههائی، از برخی فعالیتهای لوور «revuol» پاریس، در زمینه ایجاد دورههای آموزشی سطوح عالی، فعالیتهای هنری ویژه بزرگسالان و نوجوانان ذکر نمایم.
و حتی اکثر آنها جزء لیست میراثهای جهانی نیز ثبت گردیدهاند دراین رابطه نمونههای بسیاری را میتوان بیان نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) از دیگر بهرهوریها، بهرهوری اقتصادی سایر کشورها از آثار باستانی و مواریث فرهنگی میباشد، به ترتیبی که فقط کافی است به تحقیقات انجام شده و آمارهای موجود در جدول C,B,Aدراین زمنیه توجه نماییم.
بنابراین حرکت بهرهوری در زمنیه باستانشناسی، علوم باستانی و آثار و مواریث هنری، فرهنگی یا تاریخی در ایران بسیار ناچیز بوده است باید تلاش شود با همکاری اساتید، مراکز تحقیقاتی دانشگاهها(خصوصا گروههای تاریخ، باستانشناسی، هنر، معماری و پژوهشکده هنر و علوم باستانی)و دیگر سازمانهایی مربوط بهطور واقعی این وضعیت تغییر یابد."