خلاصه ماشینی:
"انسان به محیط، فعالیتهایش و نسبت به زندگی خودش شناخت دارد که به همان اندازه زندگی را فهم میکند؛ یعنی لایهها، اعماق و جهانها را و این هنر است.
ما بهشدت در این رابطهی دو طرفه قرار داریم؛ هنر و ادبیات از محیط واردات دارد و بعد خودش را در مخاطبان تکثیر میکند.
مانند ادبیات معاصر ایران، در دورهای که نفت و قوطیهای نفتی، شهرهای ما را در مقابل روستا خیلی برجسته کرد، یک ترکیب دائم، یک اغتشاش و بینظمی را در وجود شاعران ما میتوان دید، که دلبستگی به یک سنت و سبکی از زندگی، در مقابل مظاهر تازهای که کپکهای اقتصاد نقتی درست کردهاند که انسان را معلق و درگیر کرده است.
آهنگ طبیعی حیات که برپا بوده با یک درصد کمی تغییر جلو میآمده است اما ناگهان سرعت و اغتشاشی در عصر ما پدید آمد که در ادبیات معاصر از دوران مشروطه، نوآوریهای فرمی بسیار زیاد میشود؛ تا بتواند این همه اغتشاش و تنش و بحران را در زندگی بازتاب دهد.
در شهوت عجیبی که انسان معاصر برای تصرف، تغییر، بهرهبردن و تسخیر جهان پیدا کرده، فقط خود و بهرهمندیهای خود را میبیند، یک نمودش در همین بسیاری نوآوری به این سبک است.
این یک رابطهی خیلی ظریف است، اما شما الان نمیتوانید احساس امنیت کنید و مدام اشکال اطرافتان عوض میشوند، و بعد احساس نیاز کاذبی برای تغییر مداوم ایجاد شده است.
یعنی با لا و حرف نفی شروع میشود و مرحله بعد الهها جلوه پیدا میکنند و مقاومت فرهنگی که آنها میکنند در مقابل این حرفی که ما میزنیم و هنوز عملی نشده."