خلاصه ماشینی:
"از پدیدارشناسی ادراک تا برساختگرایی شناخت تأثیرپذیری فوکو از پدیدارشناسی ادراک اروپایی رضا علیزاده ممقانی/ دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اشاره درک روابط و نسب مقولاتی همچون پارادایم، اپیستمه و زیستجهان، البته در صورتیکه با دقت تبیین شوند، زمینهساز فهمی کارسازتر از ویژگیهای نگرش تاریخی به بستر شکلگیری نظریات علمی خواهند بود.
به هر حال ادراک حسی یا بدنی از منظر مرلوپونتی همواره باید اینگونه فهم شود که در خلال نوعی ادراک فرهنگی یا زمینهای جای دارد و این همان نقطهای است که پدیدارشناسی ادراک او را کاملا به برساختگرایی کوهنی نزدیک میکند.
در این اثر میبینیم که از منظر فوکو نیز بدن انسان نه صرفا یک بدن مادی، بلکه بدنی فرهنگی نیز است و این ادامهی همان سنت ادراک-کنش است؛ چراکه در آثار مرلوپونتی متأخر، ادراک مرتبط به زمینهای فرهنگی میشود.
به قول فوکو نسبت نظم با دوران نوین همانقدر ضروری بود که نسبت تفسیر با دورهی نوزایی و در واقع این بیشتر مفهوم نظم بود، تا اندازهگیری که در دوران جدید تقدم مییافت: از منظر فوکو مرکز معرفت در قرون هفدهم و هجدهم عبارت است از جدول؛ بهطوری که همهی مباحثات در زمینهی یک «جدول» رخ میدهند.
ملاحظه میشود که فوکو با تأثیرپذیری از مرلوپونتی و پدیدارشناسی ادراک او، فلسفهای را تأسیس نمود که به نوعی در امتداد سنت هوسرلی قرار میگرفت؛ اما رهیافت او بهویژه با عرضهی مفاهیمی چون اپیستمه و روایت غیرخطی و غیرانباشتی از معرفت و طرد مفهوم صدق، قرابت فراوانی با برساختگرایانی چون کوهن یافت تا بدانجا که میتوان فوکو را یکی از نقاط اتصال «پدیدارشناسی ادراک اروپایی» به «برساختگرایی شناخت آمریکایی» قلمداد کرد."