خلاصه ماشینی:
"چارچوب مفاهیم و نازایی فکری چگونه تفکر انتزاعی و منطقی، اهداف فرهنگستان علوم اسلامی را تهدید میکند؟ علیرضا شفاه / کارشناسی ارشد فلسفهی علم از دانشگاه صنعتی شریف اشاره بیاعتنایی به ساحت عمل در مسئلهی تولید علم دینی نتایج ویرانکنندهای در امیدبخشبودن، قانعکنندهبودن و پیشروندهبودن نظریههای مدعی در این حیطه داشته است.
اما همهی این دستگاهها با همه تفاوتهایشان امری مشترک دارند که شاید با عدم تأثیر مورد انتظارشان مرتبط باشد: چرا همهی این پیشنهادها صرفا دستگاههایی مفهومی و مفهومپردازانه است؟ چرا نمیتواند در عمل چنانکه باید مورد اتکا واقع شود؟ در میان همهی پیشنهادها و دستگاههای فکری، اندیشههای فرهنگستان علوم اسلامی قم از دستگاههای در خور توجه و بررسی است.
اما پرسش مهمی که در اینجا در برابر ما قد میکشد آن است که چگونه فرهنگستان علوم توانسته است، یک تنه، در تمام ساحاتی که تمدن غربی با همهی معونهی فکری و نخبگانی و تجربهاندوزی صدها ساله بدست بیاورد، سخن بگوید و راه بنماید؟ بیشک تمدنسازی حتی در ساحت علمی آن محصول مواجههی مدید با واقعیت و تجربهاندوزی عملی طی سالیان بسیار دراز است.
اکنون که بحث به اینجا رسید خوب است همکلام با فرهنگستان علوم اسلامی قم بر جهتمندی علم تأکید کرده و آن را علیه ایدهی هندسهگرایی در معرفت به کار ببریم و بپرسیم که اگر سازگاری منطقی ضامن وحدت علوم در غرب و شرق عالم نیست، پس موجد وحدت آنها چیست و چرا ما همهی آنها را علوم یک تمدن خاص و مناسب فرهنگی خاص تلقی کردهایم؟ و البته که پاسخ تا حد زیادی روشن است و در عین حال این مقال وسعت شرح آن را ندارد."