خلاصه ماشینی:
"در حقیقت میراث گذشته به عنوان بخشی از نظام تمدنی جهان شیعه و اسلام، نیازها و اهداف مربوط به مرحلهی تاریخی خود را پاسخ گفته است.
اما بیشک این میراث گذشته به عنوان بخشی از معرفت بشری، نمیتواند خالی از آسیبها و ضعفها باشد.
بخشی از آسیبها اساسا میتواند به پارادایم فکری حاکم بر میزان علمی باشد و بخشی دیگر به عدم توجه و التفات -ولو ناخواسته- به عمق و لایههای عمیق درگیری جبههی حق و باطل بر میگردد؛ این البته در همهی اندیشمندان و فلاسفهی گذشتهی ما صدق نمیکند.
بلکه بخشی از آن، مثلا نظام فلسفهی گذشته را، به دلیل آسیبها و ضعفهای بنیادی در ظرفیت دستگاه فلسفی، برای دورهی تکاملی و دورهی تمدنسازی، کافی نمیداند، و آن را مانع حرکت ما به سوی تمدنسازی میشمرد.
به هر حال آغازکردن از یک دستگاه و پارادایم فکری جدی، لزوما انکار و سلب همهی گذشته نیست، بلکه میتواند در جهت نگاه تکاملی به فرآیند رشد و توسعهی علوم اسلامی باشد."