خلاصه ماشینی:
"اما در نیمهی پایانی قرن بیستم و در پی تحولات علمی این دوره، علم پیوند ژرفتری با هنر و ادبیات مییابد و سرشت هنر را متأثر از تحولی میسازد که در ماهیت واقعیت به وجود آمده است.
دو عنصر زمان و مکان و تلقی هنرمند از این دو عنصر، جایگاه مهمی در بیان هنری در هر دورهی تاریخی داشته است و از آنجایی که نگاه نیوتن به مکان و زمان کاملا مطلق بود، هنر قرن هجدهم و نوزدهم در جامهی رئالیسم و ناتورالیسم ادبی و هنری داعیهی بازنمایی ابژکتیو واقعیت ملموس و مطلق را داشت.
درحقیقت، اصل عدم قطعیت، ارائهی روایتی علمی از واقعیت را محل پرسش قرار میدهد و با گرایشات ضدمعرفتشناختی خود بر هرگونه اطمینان و قطعیت در کنش بازنمایی که جوهرهی هنر به شمار میرود خط بطلان میکشد.
بر این اساس لیوتار باور دارد که مکانیک کوانتومی و نظریهی آشوب به بهترین شکل، بنیانهای معرفتشناختی و ایدئولوژیکی هنر پستمدرن را شکل میدهند که همان عدم یقین به بازنماییها در تبیین جهان خارج است."