خلاصه ماشینی:
"آتش اندر یاد ما مضی گذشته، میراث و تذکر تاریخی گفتوگوی مکتوب با دکتر حکمتالله ملاصالحی / عضو هیئت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه تهران اشاره چرا در دورهی جدید بیش از هر دورهای به گذشتهی بشر توجه شده است؟ آیا تذکر تاریخی موزهای که بشر جدید بدان متوسل شده است، بیش از ذکر، مایهی نسیان نیست؟ امروزه باستانشناسان آنقدر لایههای باستانی را کاوش میکنند تا به لایههایی برسند که در آن، هیچ اثری از تاریخ نباشد و بشر جدید، بیش از هر عصر دیگری به دنبال شناخت رخدادهای تاریخی بوده است؛ اما آیا این تجاوز به تاریخ، نوعی از میان بردن و محو کردن تاریخ و میراث آدمی نیست؟ آیا ثبت اینگونهی مواریث، مایهی افتخار است؟ میراث یک واقعیت هستیشناختی است و مقوم تاریخمند بودن آدمی.
عارفان، روی به سوی کعبه و قبله و چشمهی زلال و سیمرغ قاف میراث دیگری داشتند و منطق حضور انسان را در جهان، به مفهوم عمیق قرآنی و وحیانی آن، در «میراث و وراثت منطقالطیر» یعنی منطق پرواز به سوی آسمانهای رفیع و فراخ روح و سیمرغ «وجود» و رهایی از حجاب و سیلاب زمان تاریخی و سریان و غلیان موجودیتهای متکثر و متفرق عالم ناسوت میدیدند و میزیستند و مییافتند.
در قرآن شریف به این نکته کرارا اشاره شده است: «فالیوم ننجیک ببدنک لتکون لمن خلفک آیه وإن کثیرا من الناس عن آیاتنا لغافلون» حتی جسد فرعون (اهرام) چونان مادهی معرفت و چونان برگی از کتاب قطور تاریخ بشری ما، در وجدان و حافظهی تذکر تاریخی ما میبایست حفظ شود و در یادها بماند و هربار، بازخوانی، بازاندیشی، نقد و تحلیل بشود تا بار دیگر در دام تفرعن فرعونی گرفتار نشویم و همان راهی را نرویم که پیشینیان بهخطا رفتند."