خلاصه ماشینی:
"دموکراسی زاده شد برای نفی دین، پس چگونه میتواند با علت سلبی موجودیت خود همسازوار شود؟ دموکراسی، نفی عقلانیت فراانسانی است و دین، نفی نفسانیت عقل انسانی؛ و این دو جوهر، با هم یگانگی نخواهند یافت.
لذا برای تبیین توجیهات عمل انسانی، باید به مبنای فردی سودگرایی به معنای احترام به اصل سود شخصی بهعنوان مشروعیت کنش فردی، اتکا کرد.
چراکه سوسیالیزم با رویکردی غایتگرا، رفع ریشهای نابرابریها و مظاهر آن را ایدهآل خود قرار داده است، اما مساوات برای دموکراسی غایت نیست.
چه آنکه، مساوات در دموکراسی، مستلزم نفی غایت است؛ چراکه مستلزم تساوی همهی غایات و اهداف فردی و عدم ارجحیت یکی یا اکثریت آن بر دیگری است.
نکتهی مهم آن است که اهدافی که در چنین رویکردی انتخاب میشود، چگونه از افت پراکندگی در امان میماند؛ پس اگر در این ساختار، برای رفع پراکندگی، فکری میشود آنگاه به غایتگرایی نیز دامن زده شده است."