خلاصه ماشینی:
"در آن سحر مبارک و شب فرخنده از جلوهی ذات با خبر میگردد و بنا بر استحقاقی که داشته است کامروا و خوشدل میگردد و همهی شهد و شکری را که از سخن شاعرانهاش میریزد اجر صبری میداند که از آن شاخ نبات یا آب حیات بدو عطا شده و حاصل آمده است: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند/ و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند// بیخود از شعشعهی پرتو ذاتم کردند/ باده از جام تجلی صفاتم دادند// چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی/ آن شب قدر که این تازه براتم دادند// بعد از این روی من و آینهی وصف جمال/ که در آنجا خبر از جلوهی ذاتم دادند// من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب/ مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند// هاتف آن روز بمن مژدهی این دولت داد/ که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند// این همه شهد و شکر کز نسخم میریزد/ اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند// همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود/ که ز بند غم ایام نجاتم دادند اما پرسشی که مطرح است این است که اگر شعر و هنر حاصل الهامی است که به هنرمندان میشود آیا همهی الهامها در یک مرتبه و از یک مبداء هستند؟ یا آنکه الهامی که حافظ در غزل مذکور بدان اشارت میکند با الهامی که به هنرمندان و شاعران دیگر فیالمثل در دنیای مدرن میشود متفاوت است و اگر پاسخ مثبت است، تفاوت در چیست و نشانههای هریک کدام است؟ پیش از پاسخ به این پرسش لازم است نکتهی دیگری روشن شود و آن اینکه تفاوت بین انسان با سایر موجودات (اجسام بیجان، گیاهان و حیوانات) را میتوان در این امر خلاصه کرد که آدمی تختهبند زمین و اسیر موقعیت خویش نیست بلکه ذاتا واجد تعالی یا استعلاست."