خلاصه ماشینی:
"زیرا ما علاقهمندیم سرنوشت وقایع داستان را بدانیم -و از همین رو داستان را دنبال میکنیم- در حالی که غیرمنتظره بودن -یعنی ظهور امری که خودش حاضر نبوده و امور حاضر هم آبستن ظهور آن تلقی نمیشوند- اغلب نشان تأثیر چیزی است که پیش از این دیده نشده و در داستان حضور نداشته و این یعنی از دست رفتن وضع طبیعی واقعهای که ما علاقهمند به پیگیری سرنوشتش بودیم: مرگ واقعه.
فرق حادثه با واقعه این است که وقتی واقعه روی میدهد بر آدم و عالم مستولی میشود: واقعه رفعشدنی نیست و پایدار است اما حادثه از بد روزگار رخ میدهد، مثل حوادثی که فیلمهای هندی را پیش میبرند.
اکنون معقول است از خود بپرسیم که در این صورت داستان فیلمهای او چگونه پیش میروند و اگر حرکت و استمرار وقایع مطابق طبع از دل وقایع قبلی بیرون نمیآید، پس چه چیز وقایع را به هم پیوند میدهد و حرکت را میسازد؟ پاسخ را با اندکی تأمل میتوان دریافت: درست مثل فیلمهای هندی وحدت فیلمنامه وحدتی اتفاقی است."