چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی ارتباط بین توان چانه زنی تامین کنندگان و مشتریان شرکت با محافظه کاری حسابداری است. تامین کنندگان و مشتریان برای حفظ منافع خود سعی می کنند شرکت ها را به اعمال سطح محافظه کاری بالاتری در گزارشگری مالی ترغیب کنند؛ از طرفی، شرکت ها تمایل دارند در مقابل تقاضای حسابداری محافظه کارانه از سوی تامین کنندگان و مشتریان مقاومت کنند. در صورتی که شرکت ها از توان چانه زنی بالاتری نسبت به تامین کنندگان و مشتریان برخوردار باشند، در مقابل تقاضای حسابداری محافظه کارانه از سوی آنان حساسیت کمتری نشان خواهند داد؛ در غیر اینصورت، شرکت ها ناگزیر هستند سیاست های محافظه کارانه بیشتری را در گزارشگری مالی خود اعمال کنند. نتایج آزمون های تجربی با استفاده از طلاعات مربوط به داده های 1826 سال شرکت طی دوره 1381 - 1390حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار میان - - محافظه کاری حسابداری با توان چانه زنی تامین کنندگان و مشتریان شرکت است. همچنین، طبق نتایج بدست آمده مشخص گردید، وابستگی شرکت ها به مواد اولیه و دریافت خدمات پس از فروش با کیفیت تر از تولیدکنندگان کالاهای بادوام باعث کاهش توان چانه زنی شرکت شده و افزایش سطح محافظه کاری در گزارشگری مالی را در پی خواهد داشت؛ بعلاوه، اگر شرکت در صنعتی فعالیت کند که دارای موانع بالایی برای ورود باشد، توان چانه زنی شرکت افزایش یافته و سطح محافظه کاری در گزارشگری مالی کاهش می یابد. به طور کل نتایج مزبور بیانگر این است که تامین کنندگان و مشتریانی که نسبت به شرکت از توان چانه زنی بالاتری برخوردار هستند، این توانایی را دارند که شرایط مبادله را به شرکت تحمیل کنند و در این وضعیت، شرکت ها نسبت به تقاضای حسابداری محافظه کارانه از جانب آنان حساسیت بیشتری نشان خواهند داد.
The purpose of this research is the consideration of the relation between suppliers' and customers' bargaining power and accounting conservatism. In this research it is expressed that in order to protect their interest، the suppliers and customers try to appreciate Firms to increase conservatism in financial reporting. Instead، the Firms try to withstand to demand of suppliers and customers for accounting conservatism، because of inappropriate image of company shown by conservatism. If the company has more power of bargaining than suppliers and customers، then it will have less sensitivity against suppliers' and customers' demand of accounting conservatism. Otherwise the company has to use more conservatism policies in its financial reporting. Empirical analysis uses data from the 1826 Firms-year during the period 1381 to 1390 indicate that there are significant positive relationship between the bargaining power of suppliers and customers with accounting conservatism. Also، the results revealed، the company's dependence on raw materials and the quality of after-sale services durable goods producers to reduce the bargaining power of the company and increase the conservatives in the aftermath of the financial reporting will have; In addition، the company's industrial activities that have high barriers to entry، the bargaining power of firms increases and decreases the level of conservatism of financial reporting. Overall، the results indicated that the company's suppliers and customers who have higher bargaining power، Companies have the ability to dictate the terms of trade، and in this situation، conservative accounting firms to demand from them will be more sensitive.