چکیده:
دو دیدگاه متضاد و به ظاهر ناهماهنگ «تنزیه» و «تشبیه» درباره ی شناخت و معرفت خداوند میان متکلمان اسلامی وجود داشته است. تنزیه گرایان، ذات حق تعالی را از صفات مخلوقات و ممکنات منزه و جدا می دانستند و تشبیه گرایان با انسان انگاری خداوند، ذات او را به آفریده هایش شبیه می کردند. در این میان وجود برخی آیات و روایات که جنبه ی تنزیهی دارند و برخی دیگر که ظاهر آن ها تشبیه را به ذهن متبادر می کند، این سوال را مطرح می سازد که چگونه این دو نوع از آیات و اخبار قابل جمع بوده و در مورد خداوند قابل اثبات و استناد است؟ آثار ابن عربی (د. 638 ق) از منابع پر اهمیت اسلامی است که ضمن رد تناقض میان متون اسلامی، نظریه ی هماهنگ کننده ای را عرضه کرده است. در این مقاله دیدگاه و اندیشه ی وی در این خصوص مورد بررسی می شود.
There have been two supposedly inconsistent views about the “transcendence” and “immanence” among Islamic scholars concerning the apprehension of God. The transcendence believers hold that God transcends all the traits attributed to beings. On the other hand، those who believe in immanence hold the anthropomorphic view that God is inherently similar to his creations. There are some verses and narratives with a transcendental aspect and some others which supposedly bring the immanent dimension to mind. The latter put forward the question how these two kinds of verses and narratives could converge and be proved and referred to concerning the question of God. The works of Ibn Arabi (died in 1240 A.D.) are among the most prominent Islamic resources which provide a harmonizing theory in this respect، while rejecting the pertinent contradiction already present in the Islamic texts. The present article aims to discuss his thoughts and views in detail.