چکیده:
Apart from controversies between internalism and reliabilism in the general epistemology and if reliabilism is taken for granted- at least at the level of daily and conventional justification-، the present article assumes moral intuitions as reliable processes producing true beliefs more than false ones. Thus، in the beginning، the article discusses the nature of moral intuition and reliabilism; then، it claims that، as a reliable process، the assumption of moral intuition may play a justifying role at the daily and conventional level (and not at a philosophical level). In what follows، the article mentions problems in reliability of moral intuition and provides solutions for them. The present writing discusses the above problem on the basis of Goldman’s reformed reading of reliabilism
خلاصه ماشینی:
٢. موضع شهودگرای اعتمادگرا اعتمادگرایان به ندرت توجه خود را بر موضوعات اخلاقی متمرکز کرده اند و غالبا به فراهم آوردن گزارش هایی دربارة شناخت و باور تجربی تضمین شده متمرکز شده اند (١٩٨١ ,Swain /١٩٨٦ ,Golman /١٩٧٣ ,Armstrong, D M)؛اما این گزارش ها میتوانند به خط مشی و رویه ای در توجیه باورهای اخلاقی ،به ویژه در موردشهود اخلاقی کمک کنند تاکارکرد مناسبی را که باورهای مبنا و پایه را به باورهای خاص مرتبط می کند، شناسایی کنندو در این صورت برای اینکه بتوانیم مسئلۀتوجیه باور اخلاقی را حل کنیم و از اصول اخلاقی به باورها برسیم ،راه حل اساسی این است که بگوییم چنین باورهایی میتوانندبر اساس فرایندی قابل اعتماد تضمین شوند،به شرط اینکه از فرایند مکانیسم باور قابل اعتمادی صادر شوند.
اگر ما نتوانیم استدلال های شکاکانه را تضعیف کنیم ، ممکن است به نظر برسد که ما غیرعقلانی عمل نموده ، به نحوی قصور ورزیده ایم ؛ به این صورت که شکاک می گوید اگر به وجه توجیه شهودی معرفت نداشته باشی ،منجر به شکاکیت می شود،ولی اعتمادگرا میگوید چنین امری لزومی ندارد،بلکه همین که فرض می شود شهود اخلاقی، فرایندی قابل اعتماد است ، کافی بوده ، دارای ارزش معرفتی است و به تنهایی می تواند پاسخ گوی شکاکیت اخلاقی باشد؛ البته در اینجا نیز باید تأکید کرد که در این صورت شهود اخلاقی در سطح توجیه روزمره و عرف متعارف نقش توجیهی دارد و در سطح فلسفی میتوان همچنان شکاک باقی ماند.
9. Brink, David; Moral Realism and the Foundations of Ethics; New York: Cambridge University Press, ch.