چکیده:
رشته برنامهدرسی از حیث هویت حرفهای وضعیت باثباتی ندارد. این تشتت هویتی از جمله به علت مناقشهای است که در باب ماموریتهای رشته مطرح است. در زمینه ماوریتهای رشته هم، از جمله این پرسش مطرح است که آیا عمل برنامه ریزی درسی ماموریت و مسوولیت ذاتی دانشآموختگان و متخصصان رشته است؟ یا این که تحولات تاریخی رشته در این زمینه به ظاهر روشن تردیدها و تاریکی هایی را به وجود آورده است؟ واقعیت آن است که ماموریت یاد شده دیگر مانند گذشته مورد اجماع نیست، بلکه دو برخورد متفاوت با این ماموریت سنتی در میان صاحبنظران رشته به چشم می خورد که مستحق واکاوی است. از میان این دو، یکی به نفی مطلق این ماموریت میپردازد که مدافعان آن را نومفهوم گرا مینامند، و دومین موضع البته موضع پیچیدهتر و در عین حال معتدلتری است که نزد امثال الیوت آیزنر یافت میشود و تاکنون صورتبندی روشنی از آن ارائه نشده است. وجهه اصلی همت نگارنده، تبیین نگاه نواندیشانه به این ماموریت سنتی رشته است و تلاش شده است با رویکردی نظرورزانه به این هدف جامه عمل بپوشاند. دشواری این تلاش در ضرورت تلفیق نگاههای مدرنیستی (در حوزه برنامه درسی سنتی) و پست مدرنیستی در باب ماموریت رشته برنامهدرسی بوده است که به ظاهر غیر قابل جمع مینمایند.
Curriculum fields does not enjoy a stable professional identity. The uncertainty is rooted in the controversial nature of the missions surrounding the field. One controversy deals with the question of whether curriculum is part of the competencies expected from a curriculum specialists? or the historical evolution of the field has shed doubt on this supposedly clear function. The fact of the matter is that there no longer exists a consensus among curriculum scholars in this respect. The author has identified two contrasting views regarding this traditional mission which calls for further study and scruting. One group who totally reject this traditional mission are called reconceptualists. The second position is a more complex and intricate one which has been propagated by Elliot Eisner. The author contends that no concise formulation of the second position is yet been suggested. The position thus referred to embraces an innovative and novel approach to this conventional mission. Explication of this position is the main intention pursued in this article. The formulation presented here is gathered through a speculative inquiry approach. This position entails an integration on modernist and postmodernist views to curriculum.