چکیده:
هدف: پژوهش حاضر میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران با توجه به موانع و مشکلات پیش رو از طریق راهکار توزیع مناسب و مطمئن کتاب در محیط اینترنتی را بررسی می کند. روش پژوهش: روش این پژوهش پیمایش تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ناشران عمومی شرکت کننده در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1392 است، که تعداد آنها بالغ بر تقریبا 1500 ناشر عمومی است و به صورت تصادفی ساده بین 150 ناشر عمومی شرکت کننده توزیع شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه سازمان یافته است. یافته ها: دراین مطالعه از زوایای مختلف به بررسی توزیع اینترنتی کتاب با دو دیدگاه اصلی پرداخته شده است: 1. بررسی شاخص های «عرضه اینترنتی کتاب» از سوی ناشران با محوریت عوامل (اقتصادی، فرهنگی و دولتی). یافته ها نشان می دهد از بین شاخص های موثر در عرضه اینترنتی کتاب، 73% از ناشران عمومی استان تهران معتقدند که اولین و مهم ترین معیار در عرضه اینترنتی کتاب، حمایت های دولت شامل حمایت های نظارتی، ترویجی و مالی است. همچنین دومین شاخص مهم در این مقوله، عوامل اقتصادی با میانگین 68% و پس از آن عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 66% است. 2. شاخص های «تقاضا و خرید کتاب از اینترنت» از سوی مردم و نهادهای مختلف. یافته ها نشان می دهد از دید ناشران، مهم ترین عامل در این بخش عوامل اقتصادی با میانگین 51% و عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 45% و عوامل دولتی با میانگین 29% در تقاضا و خرید کتاب از طریق اینترنت دخیل بوده اند. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میزان گرایش ناشران به توزیع اینترنتی کتاب با توجه به مشکلات و موانع موجود در شرایط مطلوبی قرار ندارد. اما نتایج حاصل از نظرسنجی می تواند صنعت نشر کشور را در راستای ارتقای این رویکرد یاری رساند
خلاصه ماشینی:
پرسش نامه دوم به منظور بررسی تقاضا و خرید کتاب از اینترنت از سوی مردم و نهادهای مختلف تنظیم شده است و شامل ١٣ سوال در بخش عوامل اقتصادی (قیمت / در آمد/ سلیقه / اولویت / انتظارات مصرف کننده میزان فروش /سود ناشی از فروش /برگشت سرمایه / هزینه های فروش اینترنتی برای توزیع کنندگان )، ١١ سوال شامل عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ٧ سوال در بخش دولــــت (حمایت نظارتی، ترویجی و مالی) است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس داده های حاصل از تحقیق که در جدول ٦ نشان داده شده است ، ضریب همبستگی بین شاخص فرهنگی و شاخص اقتصادی در عرضه اینترنتی کتاب از سوی ناشران برابر با ٠/٦٢٠ میباشد که نمایانگر وجود همبستگی بالا بین دو متغیر مذکور است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول ٩ بین میانگین عوامل مؤثر در عرضه اینترنتی کتاب از سوی ناشران تفاوت معنیداری وجود دارد.
بنابراین بین عوامل اقتصادی، فرهنگی و دولت در عرضه اینترنتی کتاب از سوی ناشران تفاوت معنیداری وجود دارد که برای بررسی بیشتر از آزمون دانکن استفاده میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول ١٠ بیشترین میانگین مؤثر در عرضه اینترنتی کتاب عامل حمایت های دولتی است و بین این عامل با دو عامل اقتصادی و فرهنگی تفاوت معنیداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج جدول ١٢ بیشترین میانگین مؤثر در تقاضای اینترنتی کتاب عامل اقتصادی است و بین این عامل با دو عامل حمایت های دولتی و فرهنگی تفاوت معنیداری وجود دارد.