چکیده:
پیش از سال های دهه 40 شمسی، فعالیت های انجام شده در حوزه حفاظت از نقاشی های دیواری در ایران، با مبانی نوین مرمت مطرح شده توسط هیئت متخصصان ایتالیایی (ایزمئو)1 در سال های پس از این دهه، منطبق نبوده است. «اگر چه ریختن و یا تیشه ای کردن نقاشی های دیواری آسیب دیده و کشیدن گچ روی آنها توسط نقاشان، که در دوره های مختلف و با هدف بازسازی نقاشی انجام شده، نوعی رویکرد حفاظتی محسوب می شود، اما شیوه ای است که از طریق بازسازی و نوسازی نقاشی ها، بدون حفظ اصالت اثر و متمایز با نوع عملکرد در سال های آغاز مرمت علمی و نوین صورت پذیرفته است. نمونه های بسیاری از نقاشی های دیواری به ویژه در آثار شاخص (اصفهان، شیراز و ...) مشاهده می شوند که به صورت چند لایه روی هم اجرا شده اند. آثاری که توسط استادان مطرح همچون «مصورالملکی»، «جواد رستم شیرازی» و ... در آن دوران بازسازی شده اند.»2 اهداف این پژوهش، پس از بررسی پیشینه تحقیقات در این حوزه و آگاهی از عدم وجود مستندات و پژوهش های منسجم مربوط به این روند در سال های قبل از دهه 40 ش. و نیز با نگاه به ضرورت شناخت این مستندات به منظور پیشبرد اهداف حوزه مرمت و پاسخگویی به پرسش ها و ابهامات موجود در این زمینه تعریف شده است. موضوعاتی که نگارنده را بر آن داشت تا در این مجال، با نگاهی کوتاه به شناخت روش ها و دلایل کاربرد آنها، نوع دیدگاه و روند مرمت سنتی قبل از این دهه را مورد کاوش قرار دهد. با عنایت به موارد اشاره شده و نیز معنای واژگان حفاظت و مرمت در سال های پس از دهه 40 ش. تا کنون، مهم ترین پرسش این است که، آیا می توان نحوه عملکرد در خصوص نگهداری نقاشی های دیواری تا قبل از دهه مذکور را حفاظت و مرمت دانست؟
خلاصه ماشینی:
"نمونه اجرای نقاشی دیوار یهای چند لایه در آثار بعضی شهرهای دیگر نیز دیده م یشود اما حضور مرمتگران ایتالیایی در اصفهان و شیراز و برخورد آنها با چنین تکنیکی باعث شد که تعدادی از این نقاش یها مرمت شده و لای ههای الحاقی در دور ههای بعد از روی نقاشی قدیمی برداشته شود، اما تعداد کمی به عنوان نمونه شاهد و با همان تکنیک باقی مانده است.
پیشینه تحقیق پژوه شهای معدودی با اشاره ای کوتاه به مقوله مورد بحث وجود دارند که از آن جمله م یتوان به کتاب «پاسداری از آثار باستان در عصر پهلوی » تألیف «کرامت الله افسر » و «سید احمد موسوی ،» «پژوهشی در مبانی و اصول حفاظت و مرمت دیوارنگار ههای صفوی » تألیف «حسام اصلانی »، مقاله «تعمیرات نقاشی » نوشته «حسین آقاجانی اصفهانی « ،» دیوارنگاری در عصر صفوی کاخ چهلستون اصفهان » تألیف «حسین آقاجانی اصفهانی » و «اصغر 13 Vol. 10/No. 27/Winter 2014/ Methods used for restoration of murals in Iran before 60s.
شماره 27 / سال دهم/ زمستان 1392 / مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشی های دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص/ 82 - 71 76 شده، یا آن که در اثر نفوذ رطوبت، بستر، یا لایه تکی هگاهش طبله کرده، یا دچار تغییر و جاب هجایی در سطح شده و یا بخش عمده نقاشی را در بر گرفته بود )آسیب در قطع بزرگ(؛ قسمت آسی بدیده نقاشی را م یریخت و با اقدام به بازسازی و مرمت تکی هگاه و حذف عامل تخریب در آن محل، تکی هگاه مناسبی جهت اجرای کار در آن قسمت فراهم م یساخت و سپس آسترسازی مناسب را انجام م یداده است."