چکیده:
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نسبتا جدیدی است که امروزه در بررسی های اقتصادی و اجتماعی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و نقش آن در شکل دهی روابط اجتماعی افراد بررسی می گردد. از آنجا که شهرداری در سوق دهی امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف شهر نقش به سزایی بر عهده دارد و از طرفی با مردم به عنوان صاحبان و نفع برندگان از سرمایه اجتماعی ارتباط دو جانبه ای دارد، بسترسازی و ایجاد شرایط لازم در جهت افزایش این شاخص در بین افراد می تواند منافع متقابلی برای مردم و سازمانهای مسئول از جمله شهرداری داشته باشد. بدین منظور در این مطالعه با بررسی ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی، به برآورد میزان آن در مناطق 13 گانه شهر مشهد پرداخته شده است. برای انجام تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب، حجم نمونه در هر منطقه به دست آمده و پس از تکمیل پرسشنامه ها و انجام آزمون های مربوطه، سطح سرمایه اجتماعی و شاخص های آن با استفاده از نرم افزارهایExcel و SPSS محاسبه گردید. نتایج حاکی از آن است که سطح سرمایه اجتماعی در شهر مشهد در حد متوسط بوده و بیشترین شاخصهای سرمایه اجتماعی در مشهد مربوطه به آگاهی و مشارکت و کمترین شاخصهای سرمایه اجتماعی مربوط به اعتماد و امنیت بوده است. در ادامه تحقیق با تشکیل جداول توافقی، ارتباط بین برخی از متغیرهای توصیفی از جمله جنسیت، تحصیلات، درآمد و بومی بودن افراد با شاخص های سرمایه اجتماعی بررسی شده و در نهایت میزان آشنایی و رضایت مردم از سازمانهای زیرمجموعه شهرداری مشهد ارزیابی شده است. در نهایت با توجه به نتایج تحقیق، راهکارهای لازم برای ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در مناطق مختلف شهر که در راستای وظایف شهرداری می باشد، ارائه گردیده است.
Social capital is a relatively new concept which in today's economic and social studies in developed and developing societies are discussed and its role in shaping the social relations of individuals are investigated. Because Municipal has an important role in direction of economic، social and cultural facilities in different areas of the city، and on the other hand it is a bilateral associated with the people as the owners and benefit from the social capital، thereby this can be very useful toward bedding and creating the necessary conditions for increasing these indicators among the people the city. For this purpose، in this study by examining of different dimensions of social capital has been to estimate its amount of 13-fold the city of Mashhad. For research، using stratified sampling with proportional allocation is obtained sample size in each region. And after completing 245 questionnaires and testing for its validity and reliability، of indicators of were calculated social capital and its sub-indices. The results indicated that the highest levels of social capital related to the region 12 and the lowest belong to the region 8. Also safety، awareness and participation indicators were higher in 12 in to other areas and only the confidence indicator in this area has not allocated to the highest rating. For Mashhad confidence indicator has the lowest rate and it’s most related to the awareness indicator. Also are calculated by creating cross tabulation، relationship between some descriptive variables with the indicators and has offer the necessary strategies to promotion social capital in different areas of the city that is In line with the duties of municipalities.